autoverzekering

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

autoverzekering

#1 , 11 jun 2014 11:26

Wat moet ik doen met mijn autoverzekering.
Ik had een autoverzekering bij maatschappij X, daar was ik verzekerd voor BA, rechtsbijstand en bestuurder. Omdat X geen goed werk leverde ging ik over naar maatschappij Y.
Echter maatschappij Y stuurt mij een polis door met BA en rechtsbijstand als 'gedekt', bestuurder staat als 'niet gedekt'. Ik vraag na of ik al dan niet verzekerd ben, en het antwoord was dat het in de clausules staat.
Volgens maatschapij Y heb ik bonus malus -2 en ben ik gratis verzekerd als bestuurder.
't Is maar stelt dat er iets gebeurt (hopelijk niet) ben ik dan werkelijk verzekerd, ik ben van het principe ik vraag een polis met die drie dingen er in, dan wil ik die ook zien in de polis.

wat is jullie gedacht hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 jul 2014 17:27

polis lezen ...

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#3 , 16 jul 2014 14:29

De BA als algemene polis verzekert de schade aan alle derden. dat betekent dus wagen en inzittenden van voertuig waarmee u in aanrijding zou komen, wandelaars en fietsen, gebouwen enz. Maar ook de inzittenden van uw wagen zijn gedekt. Uw eigen lichamelijke schade als bestuurder is standaard niet gedekt. Een aantal maatchappijen (waaronder de grootste belgische maatschappij) verzekert dit inderdaad sowieso indien BM -2. Indien dat niet zo zou zijn voorzien de meeste maatschappijen een aanvullende optie "lichamelijke schade bestuurder" voor een paar tientallen euro's. Dus inderdaad je polisvoorwaarden even lezen "hoodstuk : wat is gedekt"
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#4 , 17 jul 2014 22:13

Eigen schade en kledijschade is niet verzekerd volgens de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Dit omdat het uw burgerlijke aansprakelijkheid betreft t.o.v. derden. Indien u uw eigen schade gedekt wenst kan u uw dekking uitbreiden met eigen schade en kledijschade. Daar deze dekking niet wettelijk verplicht is, bestaan er ook geen wettelijke regels over, de contractsvrijheid speelt immers, en bijgevolg is het de inhoud van de polis wat telt.

Op voorhand mijn exuses voor commerciële termen, maar in deze is het wel juridisch relevant voor het advies, daar de polis hier de maatstaf der dingen is. Betreft het de maatschappij met de twee letters, blauw-groen logo? Let op, want bij Bonus Malus -2 krijg u een gratis "top bestuurder", maar deze verschilt van de betalende top bestuuurder. Is niet 10% hetzelfde, maar als u een kleine bijdrage betaald (ong. 1/5de van de normale prijs die u zou betalen bij een hogere bonus malus) heeft u dezelfde dekking als de normaal betalende "top bestuurder"... Het is maar dat u het weet.

Het kan zijn dat uw persoonlijke schade reeds door een andere verzekering gedekt is bv. een professionele ongevallenverzekering die veel zelfstandigen afsluiten. In dat geval hoeft u zich niet dubbel te verzekeren via uw autoverzekering.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#5 , 11 aug 2014 16:09

inderdaad my_key: je hebt de goeie maatschappij voor.

Ik vond al zo raar dat ge dat er 'gratis' bij kreeg. En ik vond ook dat dat vermeld moest worden in de polis, ik hoef niet verder te kijken, ik ga er van uit dat mijn verzekeringsmakelaar alles voor mij regelt, daarvoor betaal ik toch ook.
Enfin ondertussen ben ik naar een andere maatschappij overgegaan en heeft men er niet moeilijk over gedaan.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#6 , 26 aug 2014 14:02

Om verder te gaan, gisteren mijn premie-afrekering gekregen. Nu wetende dat ik bij deze maatschappij geen polis afgesloten heb.
Dus ik stuur een mail om te vragen om deze polis teniet te doen en het bedrag af te boeken omdat ik geen polis ondertekent heb. Antwoord was, ja maar wij werken niet met getekende documenten? Vind dat wel straf...kan dit zomaar?
Nu ja het komt voor mij in orde, maar vond het een rare redenering.

Terug naar “Algemeen”