De maatschappij stelt in hun algemene voorwaarden
Probleem is nu de term "cataloguswaarde".Te verzekeren waarden:
- voor nieuwe voertuigen of voertuigen jonger dan 12 maand:
De cataloguswaarde van het aangewezen voertuig op het ogenblik van de eerste inverkeersstelling, verhoogd met de cataloguswaarde van de opties en accessoires die zijn aangekocht bij de aankoop van het voertuig. Dat is de officiële verkoopprijs in België, zonder korting, vastgesteld door de constructeur, zijn gemachtigde of invoerder, BTW en B.I.V. niet inbegrepen.
Op de aankoopfactuur staat alleen het effectief betaalde bedrag, maar er was toen van de invoerder uit een promotie.
Die promotie werd kenbaar gemaakt door een flyer met daarop volgende info:
- de foto van het voertuig (belangrijk: de foto is zonder de zijkoffers);
- de normale prijs doorstreept;
- daaronder de prijs van de promotie (belangrijk: lager prijs dan wat ik betaalde op factuur);
- de vermelding "uw voordeel: " met het verschil tussen de 2 hierboven vermelde prijzen;
- daaronder dan de vermelding "met zijkoffers: " en de prijs die ik effectief betaalde op factuur, gezien ik die kocht met de zijkoffers;
Wat is nu voor de verzekering de cataloguswaarde?
a) de verkoopprijs zoals die op de factuur staat, wetende dat dit dus de promotieprijs is?
b) de doorstreepte normale prijs, wetende dat dit de prijs is zonder de zijkoffers, terwijl ik wel de zijkoffers meekocht (maar die staan niet apart op de factuur) ?
c) de doorstreepte normale prijs + 500 €, gezien dit het prijsverschil is tussen de "promotieprijs zonder koffers" en de "promotieprijs met koffers" ?
Uiteraard telkens de BTW in mindering te brengen, gelet op hun voorwaarden.
Belangrijk is mogelijks ook dat er in de polis nergens sprake is van een waarde die ik zou opgegeven hebben. Ik meen enkel de factuur gegeven te hebben, maar dat was ná berekening van de premie en is gelijktijdig meegezonden met het door mij ondertekende exemplaar van de polis.
Bedankt alvast!
Alain