Autoverzekering

stefke210
Topic Starter

Autoverzekering

#1 , 29 aug 2013 12:36

Hallo,

Wij hebben een verzekering voor onze auto afgesloten bij een makelaar die werkt via Mercator (die nu balloise noemt)
Nu is het zo dat wij in maart 2013 een rekening voorgeschoteld kregen die nu totaal niet blijkt te kloppen.
Ik vind het vreselijk vervelend. Maar het zit als volgt in de steel.

De makelaar heeft het volledig bedrag overgemaakt aan mercator. Wij moeten dit aan hem terug betalen per maand.
Ik ben zowiezo geen voorstander maar het is de verzekering die mijn vriend via zijn thuis heeft gebruikt.
Tot vorig jaar was er geen enkel probleem. In maart kwam hij af met een factuur die met 500 vermeerderd was.
Ik heb het intussen door 2 verschillende verzekeringsmakelaars laten onderzoeken en geen van beide begrijpt iets
van deze situatie. Bovendien heeft dit niet te maken met een ongeluk in fout! Daarnaast zijn we wel veranderd van auto
maar die verschillende verzekeringsmakelaars weten uit ervaring dat dit niet meer dan een verschil zou mogen zijn dan
75 euro.

Ik heb wel een ongeluk gehad in fout maar dit is al bijna 3 jaar geleden dus dit zou de reden niet mogen zijn
om zo'n prijsverhoging te krijgen. Bovendien heeft de makelaar gewacht van komen totdat onze verzekering al een grote
maand verlopen was waardoor we helemaal niets meer konden doen. Ik had toen heel wat aan mijn hoofd waardoor ik me er
niet mee bezig kon houden.

Nu vroeg ik mij af of er nog andere mogelijkheden zijn om dit alsnog recht te trekken. Eventueel juridische stappen ...
Zowiezo zullen we veranderen van makelaar wanneer onze polis normaal verloopt alle papieren zijn opgemaakt maar
ik had graag geweten of er nog iets is dat we kunnen doen behalve dit bedrag afbetalen.

Ik heb bovendien ook zitten denken om zelf nog eens contact op te nemen met mercator of balouse om eens
met eigen oren te horen wat er precies allemaal gebeurt is want niemand kan die 500 euro verklaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 31 aug 2013 08:30

“Art.29.§ 1. De overeenkomst kan worden opgezegd bij een ter post aangetekende brief, bij deurwaardersexploot of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs...§ 2. Behoudens...heeft de opzegging eerst uitwerking na het verstrijken van een termijn van ten minste een maand te rekenen van de dag volgend op de betekening of de datum van het ontvangstbewijs of, ingeval van een aangetekende brief, te rekenen van de dag die volgt op zijn afgifte ter post. De termijn bedoeld in het eerste lid moet worden vermeld in de overeenkomst en herhaald in de opzegging.Art.30.§ 1. De duur van de verzekeringsovereenkomst mag niet langer zijn dan één jaar. Behalve wanneer een van de partijen ten minste drie maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet, volgens de in artikel 29 voorgeschreven wijzen, wordt ze stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar...”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend. Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien de verzekeraar eenzijdig de overeenkomst herroept,ook al is dit slechts gedeeltelijk,dan kan de verzekerde de aldus gewijzigde overeenkomst onbestaande verklaren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mono

#3 , 12 sep 2013 15:55

Als je weg wil, niet betalen en alsnog opzeggen, op voorwaarde dat de premie verhoogd is door de maatschappij (geen index!)

In dat geval heb je tot drie maanden de tijd om op te zeggen. Er wel even rekening mee houden dat je in zo'n geval (al dan niet met terugwerkende kracht) geen dekking meer hebt vanaf de vervaldag.

Anderzijds moet je toch wel eens goed nakijken of de premieverhoging niets met het ongeval in fout te maken heeft. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of de premie enkel BA is op de verhoging op zijn totaliteit (eventueel omnium) is gebeurd, maar het is misschien interessant te weten dat de datum van het ongeval niet de maatstaf is om in dat jaar de premie te verhogen.

Een premie wordt maar verhoogd op de vervaldag die volgt na uitbetaling van een vergoeding aan derden. En niet eerder.

Reclame

Terug naar “Algemeen”