Waterlek bovenbuur - hoe afhandelen? Rechtsbijstand of niet?
Geplaatst: 05 jun 2013 19:22
- Introductie - beetje lange versie
Half januari '13 werd een waterlek opgemerkt in m'n appartement door de vorige eigenaars die nog een tijdje huurde na verkoop. Ik heb dit onmiddellijk gemeld aan de syndicus. De tweede week van februari werd de schade ingediend bij de brandverzekering. Er is een lekdetectie uitgevoerd waarbij bleek dat de bovenbuur "haar douchebak onvoldoend ondersteund was" en/of "er onvoldoende afkitting aan de kraan was".
Pas op 20/03 werd de oorzaak van het lek gevonden bij de bovenbuur en hersteld door een technieker. Hij moest hiervoor de kraan van de douche verwijderen en een paar tegels stukslaan. De syndicus gaf me ondertussen de raad om van alle schade offertes te laten maken bij de leveranciers om te tonen aan de expert van de verzekering.
De inspecteur van de brandverzekering kwam op 10/04 langs om vaststellingen te doen en durfde zich niet uit te spreken in deze zaak en haalde er een onafhankelijk studiebureau bij voor bijkomende expertise. Deze inspecteur gaf aan dat de bovenbuur schade moest indienen via de familiale verzekering (omdat er geen aansprakelijkheid kan aangetoond worden daar de douche niet officieel op factuur was geleverd).
Op 16/05 kwam deze onafhankelijk expert langs en ik heb de gevolgschade getoond, welke bestond uit defecte lichtarmaturen, beschadigde vloer en beschadigd plafond.
De bovenbuur kloeg over het feit dat ze meende dat er nog steeds een probleem was en de onafhankelijk expert ging hierin mee en drong aan op een nieuwe lekdetectie. Deze werd uitgevoerd 24/05 jl. Uit het resultaat blijkt dat het lek daadwerkelijk hersteld was en dat het vocht puur restvocht betrof. Doch, volgens de lekdetectie was de "schade aan de douche" niet hersteld: dwz dat de kraan en de tegel nog steeds niet hersteld werden. Wat mij betreft is het probleem wel opgelost nl. het lek werd correct gedicht.
-- einde introductie
Ik probeer nu al geruime tijd een goedkeuring te krijgen van de familiale verzekering van de bovenbuur, zodat ze me kunnen vergoeden, zodat ik kan overgaan tot herstellen. Ik neem telefonisch contact op met mijn brandverzekering en daar krijg ik te horen dat ik als particulier niet terecht kan. Ik moet via de makelaar informatie inwinnen. De inspecteur van de brandverzekering neemt z'n gsm niet op als ik hem bel. De onafhankelijk expert reageert niet op m'n mails. De familiale verzekering van de bovenbuur laat (tot op heden) ook niets weten.
-- Hier de vraag
Ik vroeg me af wat ik nog meer kan doen om deze zaak eindelijk te laten oplossen? We hebben dit appartement half 2012 gekocht en betalen nog steeds een verblijfsvergoeding elders.
Kan ik gebruikmaken van de rechtsbijstand van mijn brandverzekering om een advocaat hierop te zetten om deze zaak te bespoedigen? Hoe moet ik dit aanvragen? Graag alle bruikbare tips, want ik vind bijna 6 maanden om een simpel waterlek op te lossen serieus overdreven...
Half januari '13 werd een waterlek opgemerkt in m'n appartement door de vorige eigenaars die nog een tijdje huurde na verkoop. Ik heb dit onmiddellijk gemeld aan de syndicus. De tweede week van februari werd de schade ingediend bij de brandverzekering. Er is een lekdetectie uitgevoerd waarbij bleek dat de bovenbuur "haar douchebak onvoldoend ondersteund was" en/of "er onvoldoende afkitting aan de kraan was".
Pas op 20/03 werd de oorzaak van het lek gevonden bij de bovenbuur en hersteld door een technieker. Hij moest hiervoor de kraan van de douche verwijderen en een paar tegels stukslaan. De syndicus gaf me ondertussen de raad om van alle schade offertes te laten maken bij de leveranciers om te tonen aan de expert van de verzekering.
De inspecteur van de brandverzekering kwam op 10/04 langs om vaststellingen te doen en durfde zich niet uit te spreken in deze zaak en haalde er een onafhankelijk studiebureau bij voor bijkomende expertise. Deze inspecteur gaf aan dat de bovenbuur schade moest indienen via de familiale verzekering (omdat er geen aansprakelijkheid kan aangetoond worden daar de douche niet officieel op factuur was geleverd).
Op 16/05 kwam deze onafhankelijk expert langs en ik heb de gevolgschade getoond, welke bestond uit defecte lichtarmaturen, beschadigde vloer en beschadigd plafond.
De bovenbuur kloeg over het feit dat ze meende dat er nog steeds een probleem was en de onafhankelijk expert ging hierin mee en drong aan op een nieuwe lekdetectie. Deze werd uitgevoerd 24/05 jl. Uit het resultaat blijkt dat het lek daadwerkelijk hersteld was en dat het vocht puur restvocht betrof. Doch, volgens de lekdetectie was de "schade aan de douche" niet hersteld: dwz dat de kraan en de tegel nog steeds niet hersteld werden. Wat mij betreft is het probleem wel opgelost nl. het lek werd correct gedicht.
-- einde introductie
Ik probeer nu al geruime tijd een goedkeuring te krijgen van de familiale verzekering van de bovenbuur, zodat ze me kunnen vergoeden, zodat ik kan overgaan tot herstellen. Ik neem telefonisch contact op met mijn brandverzekering en daar krijg ik te horen dat ik als particulier niet terecht kan. Ik moet via de makelaar informatie inwinnen. De inspecteur van de brandverzekering neemt z'n gsm niet op als ik hem bel. De onafhankelijk expert reageert niet op m'n mails. De familiale verzekering van de bovenbuur laat (tot op heden) ook niets weten.
-- Hier de vraag
Ik vroeg me af wat ik nog meer kan doen om deze zaak eindelijk te laten oplossen? We hebben dit appartement half 2012 gekocht en betalen nog steeds een verblijfsvergoeding elders.
Kan ik gebruikmaken van de rechtsbijstand van mijn brandverzekering om een advocaat hierop te zetten om deze zaak te bespoedigen? Hoe moet ik dit aanvragen? Graag alle bruikbare tips, want ik vind bijna 6 maanden om een simpel waterlek op te lossen serieus overdreven...