Kleine omniumverzekering

Elke G
Topic Starter

Kleine omniumverzekering

#1 , 09 mei 2013 19:31

Geachte,

Op 28 maart heb ik steenslag- en motorkapschade opgelopen o.w.v. een vrachtwagen.
Dezelfde dag nog heb ik mijn verzekering hiervan op de hoogte gebracht.
De tegenpartij doet moeilijk, maar aangezien ik een kleine omniumverzekering heb, heb ik mijn voorruit laten vervangen in een erkende garage (op aanraden van mijn verzekeringsmakelaar).
Mijn contract loopt af op 23 april, maar op mijn verzekeringspapieren in de auto staat 15 mei.
Ik heb het factuur doorgestuurd naar mijn makelaar en hij zou dan alles in orde brengen. Dit heb ik gedaan op 26 april.
Ik ben van plan bij een andere verzekering te gaan omdat de prijs van mijn verzekering zo'n 70 euro gestegen is.
Ik wil natuurlijk wel weten of mijn vorige verzekering verplicht is om mijn voorruit alsnog te betalen omdat dit gebeurd is in mijn verzekeringsperiode.
Tot nu toe hebben ze nog niets betaald. Ik denk dat ze afwachten tot ik de volgende rekening betaald heb. Hebben ze het recht om te wachten om de voorruit te betalen tot ik de volgende rekening betaald heb?
Alvast bedankt voor de reactie.

Vriendelijke groeten,
Elke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 mei 2013 19:41

Aangezien de schade zich voordeed tijdens de periode waarin de verzekering gold moeten ze u vergoeden.
Zij mogen dat niet afhankelijk maken van het al of niet verlengen van uw polis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur

#3 , 10 mei 2013 08:37

Aangezien de schade zich voordeed tijdens de periode waarin de verzekering gold moeten ze u vergoeden.
Dat zou ik toch maar eens grondig nazien. "Op de groene kaart" staat soms een einddatum van een paar weken na de echte vervaldag. Dat gebeurt wellicht (imho) om problemen te vermijden bij controle, voor iemand die er een sport van maakt om precies op de laatst mogelijke dag te betalen. Trouwens, die groene kaart geldt enkel voor het BA luik van de verzekering, niet voor de bijkomende zaken zoals kleine omnium en zo.

Reclame

roharro

#4 , 10 mei 2013 12:48

Dat zou ik toch maar eens grondig nazien. "Op de groene kaart" staat soms een einddatum van een paar weken na de echte vervaldag. Dat gebeurt wellicht (imho) om problemen te vermijden bij controle, voor iemand die er een sport van maakt om precies op de laatst mogelijke dag te betalen. Trouwens, die groene kaart geldt enkel voor het BA luik van de verzekering, niet voor de bijkomende zaken zoals kleine omnium en zo.
TS schreef: "Mijn contract loopt af op 23 april" Het liep dus nog op ogenblik dat het voorval zich voordeed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Elke G
Topic Starter

#5 , 10 mei 2013 14:21

Bedankt voor de reacties.
Kan ik nu eigenlijk nog bij een andere verzekering aankloppen of is het te laat daarvoor?
Ik kan eventueel met een andere auto rijden tot mijn verzekering in orde is (ik wil immers ook niet onverzekerd rondrijden).
Verlengen ze je polis automatisch (ook als je nog niet betaald hebt)?
Ik heb zo lang gewacht, omdat ik met dat schadegeval zat en ik hoopte eigenlijk dat het opgelost zou zijn voor de vervaldatum.

bosprocureur

#6 , 10 mei 2013 17:00

Wanneer is het ongeval aangegeven? Vaststellingen gedaan ? Getuigen? Is de polis vroeger opgezegd wegens die 70€ verhoging?

Belangrijk gezien de datum schadegeval (28/03) en afloop verzekering waarschijnlijk 23/04. Hebt u op 26/4 enkel de faktuur doorgestuurd of ook de aangifte?

Dekking loopt sowieso tot 23/04, bij betaling van de premie

Elke G
Topic Starter

#7 , 10 mei 2013 17:10

Op 29/03 heb ik alles doorgegeven aan mijn verzekeringsmakelaar (via mail).
Tot op heden is er nog niks betaald (niet door de schuldige en ook niet door de verzekering).
Ik heb de polis nog niet opgezegd.
Was dat ongeval niet gebeurd, dan had ik al lang een andere verzekering genomen.
Het kwam op een slecht moment.
Ik denk dat er niks anders opzit dan mijn verzekering te betalen, hoewel deze schandalig hoog is.
Op 26/04 heb ik enkel de factuur doorgestuurd. De voorruit moest eerst gemaakt worden vooraleer de factuur opgemaakt werd. En in een garage kan dat niet van de ene op de andere dag gebeuren.

bosprocureur

#8 , 10 mei 2013 21:23

aangifte op 29/03, dus geen discussie over de datum van het ongeval, noch over de vraag naar dekking. Bijgevolg moet imho tenminste al de kleine omniumdekking spelen, evt min de franchise. Recupereren van tegenpartij wordt allicht nog een probleem, maar daarvoor dient toch een rechtsbijstand? Uw makelaar moet u hierbij kunnen helpen.

Niets staat dus een opzeg wegens premieverhoging in de weg, nu nog alleen checken of de nieuwe maatschappij geen probleem maakt van het besproken schadegeval. Succes.

Terug naar “Algemeen”