Autoverzekering van gedeelde auto veranderen?

shakyshakti
Topic Starter
Berichten: 1

Autoverzekering van gedeelde auto veranderen?

#1 , 19 apr 2013 21:33

Wij zijn feitelijk samenwonend en delen een auto. Mijn vriend rijdt er veel meer mee dan ik. De verzekering staat op zijn naam, maar omdat hij al tweemaal betrokken was in een ongeval, is de premie die we betalen hoog. Ikzelf ben ongevalvrij en zou minder moeten betalen. Kan ik zomaar contact opnemen met de verzekeraar en vragen of ze de verzekering voortaan op mijn naam willen zetten tegen een lagere premie? Ook al rijdt mijn vriend er veel vaker mee en staat er maar één bestuurder opgegeven?

En als ik zou veranderen van verzekeraar (omdat die bijvoorbeeld betere voorwaarden bieden) zou het dan een probleem zijn dat we plots van een verzekering op zijn naam overschakelen op een verzekering op mijn naam?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 19 apr 2013 21:40

Natuurlijk kan u dat. Uw verzekering zal gewoon een attest vragen van de vorige verzekering gezien de eigenaar van de wagen blijkbaar dezelfde blijft.

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 22 apr 2013 15:25

Vergeet niet dat u nog altijd dient te vermelden dat uw vriend "frequente gebruiker" zal zijn als het volledig volgens het boekje wilt spelen. De verzekeringsmaatschappij zal hier rekening mee houden (hoger risico, dus hogere premie).

Reclame

Mono
Berichten: 18

#4 , 22 apr 2013 16:14

U kan altijd de gebruikelijke bestuurder laten veranderen, want het is op basis van die persoon dat de premie wordt berekend (o.a.)
Eigenaar, verzekeringsnemer of plaathouder kunnen allemaal andere personen zijn, het is de vaste bestuurder zijn rij-ervaring (en schadeverleden) die de doorslag zullen geven bij de premieberekening.

Terug naar “Algemeen”