erfenis

patand
Topic Starter
Berichten: 2

erfenis

#1 , 28 feb 2013 19:52

hallo
in ben in scheiding en ga beginnen met de onderhandelingen betreffend de verheffing

ik heb over jaren een erfenis gekregen en heb deze op een persoonlijke rekening op mijn naam geplaatst
ik heb wel een nieuwe keuken laten plaatsen in het gemeenschappelijk huis, en ook een appartement aan zee gekocht

hoe kan ik mijn erfenis nu recuperen ????

mijn advocaat zegt dat ik uitreksels van de bank moet voorleggen, maar die staan enkel op mijn naam

mvg
and

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 01 mar 2013 14:49

U kan toch bewijzen dat u bedrag X van de erfenis kreeg en bedrag X is op een rekening geplaatst dus als u daarna van die rekening de keuken betaald is er toch een verbinding tussen een en ander?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#3 , 03 mar 2013 12:09

Werden ook de looninkomsten op dezelfde bankrekening gezet?
Zoja, dan is er vermenging van eigen vermogen en gemeenschappelijk vermogen.
U zal het dan zeer moeilijk krijgen om te bewijzen dat de keuken effectief vanuit uw eigen vermogen werd betaald,
en niet vanuit uw looninkomsten en/of vruchten gewonnen op dit eigen vermogen, waar
deze laatsten tot het gemeenschappelijkvermogen behoren.

Een onderling akkoord is alvast te verkiezen boven een helle lange procedure-strijd met extra partijen, zoals
advocaten en notarissen die daar allen hun eigen zegje in willen doen...
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

patand
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 04 mar 2013 11:43

er werden looninkomsten van mijn man op een andere rekening gestort, een gemeenschappelijke rekening; ik heb nooit moeten werken, zodus ik had geen inkomsten, maar wel verschillige rekeningen op mijn persoonlijke naam , waar ik dan een van gebruikt heb om die erfenis op te zetten, en waar ook het bedrag van de verkoop van een gemeenschappelijke terrein werd opgestort
wat moet ik nu dan voorleggen om mijn erfenis terug te recuperen, want omdat ik meerdere gemeenschappelijke rekeningen op mijn naam heb, verwijt mijn ex echtgenoot mij van gesjoemel met gemeenschappelijk budget, zodus , een akkoord is dan ook niet mogelijk, daarom wil ik duidelijk weten wat ik moet voorleggen want mijn advocaat is hier niet scherp genoeg in
dank u

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 05 mar 2013 19:15

U kan proberen met de erfenis aan tegeven als op een aparte rekening gestort, dewelke
u nu integraal en voorafgaandelijke terug wenst te nemen.
Het is dan aan uw ex-echtgenoot om te bewijzen dat u hierop vruchten hebt bekomen, dewelke
niet het gemeenschappelijke vermogen zijn gevallen.
De boedel-notaris zal de stand van deze rekeningen opvragen bij uw bank(en).

Zo het totaal van deze rekeningen het bedrag van uw erfenis overschrijdt, kan u
er mijn inziens,beter aan doen om: dit verschil als gemeenschapsgeld aan te geven.
Zoniet gaan de gerechtskosten, advocaatskosten en notariskosten, hoger oplopen dan het betwiste bedrag...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Algemeen”