verzekering annuleren na afsluiten

Dieter
Topic Starter
Berichten: 5

verzekering annuleren na afsluiten

#1 , 24 apr 2007 19:35

Ik heb ingetekend op een verzekeringsbon. (via huurwaarborg) en het bedrag overgemaakt.

Nu krijg ik een brief met daarin de bijzondere voorwaarden, en dit staat mij niet echt aan.

Kan ik dit contract laten annuleren (ook al heb ik betaald) ? Zoja, hoelang heb ik daarvoor tijd en hoe doe ik dit het best?

groeten
Dieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

#2 , 25 apr 2007 11:55

Bekijk even de algemene voorwaarden. Bij de meeste maatschappijen kan je binnen de maand na afsluiten van verzekeringsbeleggingen de polis kosteloos laten annuleren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 26 apr 2007 10:34

?14.Een klassiek twistpunt in de rechtspraak blijft de problematiek van de kennisneming en de aanvaarding van standaardbedingen.Deze bedingen behoren slechts tot de inhoud van het contract indien de medecontractant hiervan kennis kreeg of althans behoorde hiervan kennis te hebben en indien hij deze bedingen ook effectief als deel van de contractsinhoud heeft aanvaard(Cass. 9 februari 1973...)...15...Ofschoon de rechtspraak tot nu toe verdeeld was over de vraag of de loutere verwijzing in de handelsdocumenten...naar deze standaardbedingen,zonder dat de tekst zelf ervan wordt afgedrukt,voldoende is om aan te nemen dat de medecontractant er kennis van heeft kunnen nemen...blijkt in de jongste jaren eerder een strekking te bestaan om hierop ontkennend te antwoorden...?[VAN OEVELEN,A.,DIRIX,E.,Kroniek van het Verbintenissenrecht (1981-1984),R.W. 1985-86,18-19].

Als er een strekking bestaat om hierop ontkennend te antwoorden inzake ?handelsdocumenten?,dan is de loutere verwijzing in ?consumentendocumenten? naar deze standaardbedingen,zonder dat de tekst zelf ervan wordt afgedrukt,zeker onvoldoende om aan te nemen dat de consument er kennis van heeft kunnen nemen.

?Wanneer in de door een contractpartij onderschreven tekst geen enkele verwijzing is terug te vinden naar de tekst van de algemene voorwaarden,die op de achterzijde zijn afgedrukt,bewijst de partij die ze heeft bedongen niet dat deze algemene voorwaarden deel uitmaken van de overeenkomst.De loutere MOGELIJKHEID voor een contractpartij om van de algemene voorwaarden kennis te nemen V??R het sluiten van de overeenkomst,volstaat niet tot bewijs van de aanvaarding ervan?[Brussel 3 december 2001(N.R.G. t. R.V.S.),R.W.2004-05,627-630].

Inzake verzekeringen zijn de Algemene Voorwaarden geen aanvullende bedingen die de ?zaak? zelf van het contract onaangetast laten.Zij vormen de ?zaak? in de zin van art.1543 B.W..

Uit het ontbreken van die kennis van de Algemene Voorwaarden,die de ?zaak? zelf vormen van de overeenkomst in de zin van art.1543 B.W.,zou de nietigheid van die overeenkomst volgen.Die kennis diende er te zijn bij het SLUITEN van de overeenkomst.U kan dus die Algemene Voorwaarden aangetekend afwijzen en daardoor ook de overeenkomst zelf.

Wat geldt voor de Algemene Voorwaarden geldt evenzeer voor de Bijzondere Voorwaarden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Algemeen”