Autoverzekering

Rudi64
Topic Starter

Autoverzekering

#1 , 04 jan 2013 11:25

Hallo Iedereen,

Mijn vriendin en ik hebben beide een nieuwe wagen besteld ,daar we beide graag onze nieuwe wagens zouden omnium verzekeren, hebben we rond gekeken naar een voordelige verzekering daar dit toch enkele euro's kan schelen.
Onze oude voertuigen worden overgenomen door de garage.
Kan ik na het binnenleveren van de nummerplaten van de oude voertuigen,die verzekeringen stop zetten en een andere verzekeringsmaatschappij onder de arm nemen om de nieuwe wagens te verzekeren? Of ben ik verplicht bij mijn oude verzekering de nieuwe wagen ook te verzekeren en de wettelijke opzegstermijn te respecteren?
Bij stopzetting van de oude verzekeringen moet dit dan aangetekend gedaan worden?

Rudi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 04 jan 2013 12:39

Of ben ik verplicht bij mijn oude verzekering de nieuwe wagen ook te verzekeren en de wettelijke opzegstermijn te respecteren?
Bij stopzetting van de oude verzekeringen moet dit dan aangetekend gedaan worden?
Rudi
Uw contract blijft bestaan, ook als u een nieuwe wagen koopt. De oude verzekering loopt dus verder tot opzegging. Uw nieuwe verzekering maakt alles (ook de opzegging) normaal in orde.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Rudi64
Topic Starter

#3 , 04 jan 2013 13:31

Of ben ik verplicht bij mijn oude verzekering de nieuwe wagen ook te verzekeren en de wettelijke opzegstermijn te respecteren?
Rudi
Uw contract blijft bestaan, ook als u een nieuwe wagen koopt. De oude verzekering loopt dus verder tot opzegging. Uw nieuwe verzekering maakt alles (ook de opzegging) normaal in orde.

Bedankt voor je antwoord...
Dan is dit wel in strijd met wat ik gehoord bij enkele makelaars die ik zopas heb gecontacteerd...
Die beweerden allebei dat indien je je nummerplaat binnenlevert nadat je de oude wagens afgezet hebt, dit aangetekend laat kennen aan je oude verzekeraar dat je de verzekering onmiddelijk stopt , je de nieuwe wagens vrij kan verzekeren bij een andere verzekeringsmaatschappij.

Iemand ervaring met dit? Klopt dit ?

Reclame

Lightning

#4 , 04 jan 2013 13:35

Wat zeggen de algemene voorwaarden van uw contract...?

FreelancerIT

#5 , 04 jan 2013 13:38

Echt "in line" met de topic is mijn vraag niet, maar ik ben even in de war.

Ik dacht dat je, als je van wagen veranderd, je je nummerplaten niet moest inleveren? Dat je ze anders gezegd gewoon laat overzetten op de nieuwe wagen. Of vergis ik me hier?

freelance

#6 , 04 jan 2013 13:56

Ik dacht dat je, als je van wagen veranderd, je je nummerplaten niet moest inleveren? Dat je ze anders gezegd gewoon laat overzetten op de nieuwe wagen. Of vergis ik me hier?
U vergist zich niet .
De verwarring komt voort uit bewering verzekering .Nummerplaten kan je natuurlijk altijd inleveren , maar is volstrekt overbodig .
Mogelijks is vraagsteller ook van Nederlandse nationaliteit .
In Nederland gaan de "kentekenbewijzen " mee met het voertuig bij verkoop . Niet zo in België .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Oude Belg

#7 , 04 jan 2013 14:07

Als je nog "oude" nummerplaten hebt, moet je ze wel inleveren :
Ik verander van voertuig en ik heb nog steeds een oude Belgische nummerplaat. Wat gebeurt er met de verkeersbelasting?

Als u nog steeds een oude Belgische nummerplaat heeft en u verandert van voertuig, zult u een nieuwe Europese nummerplaat ontvangen. Het teveel betaalde bedrag aan verkeersbelasting zal u worden terugbetaald of zal worden verrekend met de verkeersbelasting voor uw nieuwe Europese plaat indien u op uw inschrijvingsformulier aan de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) de oude Belgische nummerplaat vermeld heeft.

Uw oude Belgische nummerplaat moet u zo snel mogelijk terugsturen naar de DIV.

Zolang u die oude Belgische nummerplaat behoudt, blijft uw plaatnummer ingeschreven bij de DIV en zult u een uitnodiging tot betaling van de verkeersbelasting voor die nummerplaat blijven ontvangen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Rudi64
Topic Starter

#8 , 04 jan 2013 14:58

Vind daar niets van terug in de algemene voorwaarden bij Ethias...mijn huidige verzekering.
Maar die makelaars bij wie ik ten rade was gegaan waren wel formeel dat het kon....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jan 2013 15:13

Op dit ogenblik worden bij wijziging van wagen ALLE nummerplaten teruggezonden.
Enkel een nummerplaat nieuw type 1*AAA-123 kunnen blijven.

En laat die makelaar dat eens zwart op wit zetten met zijn handtekening naam en datum erbij.

Oude Belg

#10 , 04 jan 2013 15:44

Vind daar niets van terug in de algemene voorwaarden bij Ethias...mijn huidige verzekering.
Maar die makelaars bij wie ik ten rade was gegaan waren wel formeel dat het kon....
Uit de algemene voorwaarden :
1. U kan de verzekeringsovereenkomst opzeggen
2. Wij kunnen de verzekeringsovereenkomst opzeggen
Verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid
21
Na een schadegeval Wanneer uw aansprakelijkheid betrokken is en
uiterlijk één maand na de betaling of de weigering
tot betaling van de vergoeding. De opzeg neemt
ten vroegste aanvang drie maanden na de in
kennisgeving
In de gevallen van aanzienlijke en blijvende
verzwaring van het risico
• Binnen één maand vanaf de dag waarop wij
kennis gekregen hebben van de verzwaring
wanneer wij bewijzen dat wij in geen geval het
verzwaarde risico verzekerd zouden hebben
• Binnen de vijftien dagen, als u niet akkoord gaat
met ons voorstel tot wijziging of als u niet
binnen een maand op dat voorstel reageert
Bij wanbetaling van de premie Volgens de door artikel 13 van de modelpolis
In geval van fraude Uiterlijk één maand na de weigering tot
uitbetaling, de opzeg neemt ten vroegste aanvang
één maand na de in kennisgeving
Opzeg tegen de jaarlijkse vervaldag Uiterlijk drie maanden voor het einde van de
huidige verzekeringsperiode
Wanneer? Welke voorwaarden?
Wanneer? Welke voorwaarden?
Na een schadegeval Uiterlijk één maand na betaling of weigering tot
betaling van de vergoeding
Bij wijziging van de algemene voorwaarden of van
het tarief tenzij de wijziging voortvloeit uit een
algemene aanpassing die is opgelegd door de
bevoegde overheid
Binnen de dertig dagen na toezending van ons
bericht van wijziging
Bij een aanzienlijke en blijvende vermindering van
het risico
Als wij het niet eens worden over het bedrag van
de nieuwe premie binnen een termijn van één
maand na uw aanvraag
Wanneer wij één van de waarborgen van de
verzekeringsovereenkomst opzeggen
U kan de verzekeringsovereenkomst opzeggen in
zijn geheel
Opzeg tegen de jaarlijkse vervaldag Uiterlijk drie maanden voor het einde van de
huidige verzekeringsperiode
Veranderen van voertuig staat er niet bij.

Rudi64
Topic Starter

#11 , 04 jan 2013 16:02

Maar stel dat je gewoon stopt met autorijden of dat je met 1 auto in je gezin voldoende hebt en je besluit 1 auto te verkopen...
En je hebt pas je autoverzekering betaald,wilt dat dan zeggen dat je een hele jaarpremie kwijt bent aan een auto die je niet meer hebt?
En dat je dan tot de volgende vervaldatum moet wachten om die polis te kunnen opzeggen? Lijkt me niet logisch... :shock:
Als je gewoon de polis opzegt omdat je die wagen niet meer in je bezit hebt zou dit mijn inziens toch moeten mogelijk zijn,ik hoef hem toch niet te vertellen dat ik een nieuwe wagen heb gekocht :?: :?:
Of zie ik het volledig verkeerd... :?

Franciscus

#12 , 04 jan 2013 16:13

Eenvoudig gezegd: U hebt een contract van vb één jaar. U zegt de polis op met een opzegperiode zoals voorzien in het contract .... geen probleem.
U koopt een andere wagen wordt een contract geschorst en herneemt bij de inschrijving van het nieuwe voertuig.
U verkoopt uw wagen en stuurt de nummerplaten terug in dit geval zal dat steeds zijn - u koopt een andere wagen en dan loopt uw verzekeringscontract gewoon door TOT de opzegging zoals contractueel voorzien.
Als u uw polis contractueel opzegt is dat toch geen probleem.

Rudi64
Topic Starter

#13 , 04 jan 2013 16:38

Eenvoudig gezegd: U hebt een contract van vb één jaar. U zegt de polis op met een opzegperiode zoals voorzien in het contract .... geen probleem.
U koopt een andere wagen wordt een contract geschorst en herneemt bij de inschrijving van het nieuwe voertuig.
U verkoopt uw wagen en stuurt de nummerplaten terug in dit geval zal dat steeds zijn - u koopt een andere wagen en dan loopt uw verzekeringscontract gewoon door TOT de opzegging zoals contractueel voorzien.
Als u uw polis contractueel opzegt is dat toch geen probleem.

Wat gebeurt er dan met de restant van je premie als je geen wagen meer koopt? Ben je dat geld dan kwijt.?
En hoe weet je oude verzekering dan dat je een nieuwe wagen hebt gekocht...wat niet weet niet deert.. :? :?:
Wil hier niet eigenwijs overkomen,maar een goed geinformeert man is er 2 waard...
Bij mijn vrouw haar polis zou ik volgende week zeker de opzeg moeten doen,in elk geval zeker spelen en de opzeg doen om problemen te vermijden.. :!:

Franciscus

#14 , 04 jan 2013 17:30

Neen, bij mijn weten krijgt u dat teruggestort. Is toch zo bij ons gebeurt.
Lees de voorwaarden van de polis
Autoverzekeringen kunnen DIV om info vragen.

krisje1973

#15 , 04 jan 2013 17:36

Het bedrag dat je te veel betaalde, zoals bvb als je geen wagen meer hebt, word inderdaad terug gestort.
Je bent nooit het geld kwijt.

Terug naar “Algemeen”