brandschade

jcuypers
Topic Starter
Berichten: 1

brandschade

#1 , 09 nov 2012 18:49

Hallo,
Na een zware brandschade aan mijn bedrijf is er er al 8 maanden discussie met de verzekering, die maar steeds bijkomende onderzoekingen verlangt van het parket.
We hebben een advocaat ingeschakeld die regelmatig contact opneemt met het parket om het dossier in te zien en om te vragen hoe ver de zaken staan.
Mijn vraag : kan ik dit zelf ook ? Heb ik dezelfde rechten als mijn advocaat om het dossier in te zien en om te vragen hoe ver de zaken staan ?

J. Cuypers

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2012 20:40

Ja

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 09 nov 2012 23:23

Inderdaad, me dunkt dat u in de eerste plaats contact moet opnemen met uw advocaat.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 10 nov 2012 11:09

@ AdvoDanck

Sorry, hier ben je toch verkeerd in je mening. TS heeft dezelfde rechten als zijn advocaat om het dossier in te kijken. Scorpioen heeft hier voor 100 % gelijk. Advocaten zouden op jouw manier wel alle keren hier een dikke kluif aan verdienen. Mijn advocaat heeft het ook niet graag dat ik bepaalde documenten rechtstreeks overmaak aan ...
Je mag eenmaal raden waarom hij dat niet graag heeft: the money!

Franciscus
Berichten: 38660

#5 , 10 nov 2012 19:30

...van het parket? dus de brand wordt als een verdachte brand aanzien?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 11 nov 2012 09:23

@creatief

Dat klopt, daar heb je 100 % gelijk in, maar ik heb zo'n vermoeden dat er momenteel nog een opsporingsonderzoek aan de gang is. Het opsporingsonderzoek is echter geheim. Zolang het niet is afgesloten, hebben in principe noch de advocaat, noch de betrokkenen inzage in het dossier.

De reden dat je best contact opneemt met je advocaten is tweeërlei:
- het heeft geen enkele zin het parket te vragen hoe ver het staat met het dossier, daarop wordt toch niet geantwoord. Waarom zou je daar je tijd insteken, als je advocaat dat al gedaan hebt.
- het zou niet mogen, maar sommige advocaten hebben betere connecties met het parket. Zo kan het zijn dat zij op informele wijze bepaalde informatie kunnen krijgen nog voor het onderzoek is afgerond.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Justiceseeker
Berichten: 354

#7 , 11 nov 2012 10:00

@creatief

Dat klopt, daar heb je 100 % gelijk in, maar ik heb zo'n vermoeden dat er momenteel nog een opsporingsonderzoek aan de gang is. Het opsporingsonderzoek is echter geheim. Zolang het niet is afgesloten, hebben in principe noch de advocaat, noch de betrokkenen inzage in het dossier.

De reden dat je best contact opneemt met je advocaten is tweeërlei:
- het heeft geen enkele zin het parket te vragen hoe ver het staat met het dossier, daarop wordt toch niet geantwoord. Waarom zou je daar je tijd insteken, als je advocaat dat al gedaan hebt.
- het zou niet mogen, maar sommige advocaten hebben betere connecties met het parket. Zo kan het zijn dat zij op informele wijze bepaalde informatie kunnen krijgen nog voor het onderzoek is afgerond.
Maar soms wordt nà vraag aan de onderzoeksrechter een deel van het dossier vrijgegeven voor inzage. De "gevoelige" documenten worden dan niet vrijgegeven want deze behoren dan tot de nog in voege zijnde onderzoeken of nog uit te voeren onderzoeken op vraag van een partij, bv zoals hier de verzekeraar of anderen.

Justiceseeker

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 11 nov 2012 17:23

Bedoelt u dan een gerechtelijk onderzoek in plaats van een opsporingsonderzoek?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Justiceseeker
Berichten: 354

#9 , 12 nov 2012 10:30

Bedoelt u dan een gerechtelijk onderzoek in plaats van een opsporingsonderzoek?
"Na een zware brandschade aan mijn bedrijf is er er al 8 maanden discussie met de verzekering, die maar steeds bijkomende onderzoekingen verlangt van het parket."

Het kan zijn dat een vermoeden bestaat van kwaad opzet, en een partij klacht heeft neergelegd, en het parket vraagt om bijkomende onderzoeken. We hebben hier niet meer details.

Justiceseeker

Terug naar “Algemeen”