Verplicht tot herstel na uitbetaling schadegeval?

ano8888
Topic Starter

Verplicht tot herstel na uitbetaling schadegeval?

#1 , 21 aug 2012 15:15

Hallo,

Onlangs hebben wij, door derden veroorzaakt, schade opgelopen aan de omheining.
De verzekering heeft ondertussen een bestek ontvangen en gaat akkoord tot betaling zonder tussenkomst van expert.
Ze vragen wel het herstellingfactuur.

Ben ik verplicht het te laten herstellen? Moet ik de verzekering hiervan inlichten als ik het zelf herstel? Is het fraude als ik het geld ontvang en niets herstel?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 aug 2012 15:31

Neen, u bent niet verplicht tot herstelling. U mag ook zelf herstellen, vervangen door een goedkoper alternatief, volledig verwijderen, ...
Neen, het is geen fraude als u toch het geld ontvangt. U heeft schade, waardoor u waardeverlies heeft, dewelke moet vergoed worden.

ano8888
Topic Starter

#3 , 21 aug 2012 16:28

Dank u voor de reactie.
dus ook niet als dit in de mail stond:
"Gelieve ons ten gepaste tijd de herstellingsfactuur te bezorgen ..."

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2012 16:29

Neen EN de btw moet ook mede betaald worden.

j.demoor

#5 , 23 aug 2012 08:24

“Art.67.§ 1. De partijen kunnen overeenkomen dat de vergoeding slechts betaalbaar zal zijn naarmate de verzekerde goederen worden wedersamengesteld of wederopgebouwd.”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).Onderzoek daartoe zorgvuldig uw polis

Bij ontbreken van voornoemde overeenkomst geldt:

‘Le dommage dont réparation est due consiste non point dans la privation pour la victime du prix de la chose mais dans la privation de la chose elle-même,d’où il suit que la victime a le droit d’obtenir les frais de réparation permettant de mettre le véhicule dans l’état oú il se trouvait avant l’accident sans devoir établir qu’il a fait procéder à ces réparations‘(Cass. 13 januari 1983,J.J.P. 1984,210).
De schadelijder heeft dus recht op de herstellingskosten,ook al wordt de beschadigde zaak niet hersteld.

‘Ook de B.T.W. op de herstellingskosten is verschuldigd,ook al wordt de wagen daadwerkelijk niet hersteld‘(Cass. 20 september 1988,Verkeersrecht 1988,317,noot BREWAEYS,E.,J.L.M.B. 1989,1042,noot DEBOECK,K.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Algemeen”