Kan een auto garage je verplichten een omnium te nemen?

Aleyne
Topic Starter

Kan een auto garage je verplichten een omnium te nemen?

#1 , 08 mei 2012 13:40

Hallo allemaal,

Ik zit hier met een dringende vraag mbt een nieuwe auto en omnium.

Vorige week hebben wij ons verkoop overeenkomst getekend bij de auto garage voor onze nieuwe wagen. Niemand heeft ons gemeld dat wij verplicht zijn? een omnium te nemen.
Onze verzekering belde ons vanochtend dat in het papier dat we hebben afgegeven voor de verzekering wij daartoe verplicht zijn, overigens hebben wij hier NIET voor getekend. In de contracten die we getekend hebben staat niks over een verplicht omnium.

Wij hebben de basisverzekering, aangezien mijn vriend al 7jaar schadevrij rijdt en een omnium best prijzig is. Inclusief de betaling van de auto elke maand word dit ons wat te duur.

De vraag is dus; Kan de garage je verplichte een volledig omnium te nemen..??

Ik hoop het snel te horen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daboytommy

#2 , 08 mei 2012 15:46

lijkt me van niet, waarom zou men u dit kunnen verplichten. Ik kan me voorstellen dat ze misschien een aanzienlikjke korting aanbieden indien u voor die verzekering zou kiezen maar dan is er nog steeds de kwestie koppelverkoop, die niet toegestaan is op financiele diensten zoals verzekeringen en het feit dat u bovendien ook aangeeft niet gte hebben ingestemd op zulks geval

loeki

#3 , 08 mei 2012 16:15

Een garagist verkoopt auto's
Een verzekeringsmakelaar verkoopt verzekeringen

Een garagist heeft NIETS met Uw verzekering te maken

Dit op voorwaarde uiteraard dat U gewoon een nieuwe (of gebruikte) auto koopt. Maw: kopen en betalen en hij is van U

Of heeft U misschien een voertuig onder een bepaald regime gekocht: bv iedere maand een bedrag aflossen en na bv 4 jaar kiezen om of te behouden mits betaling van een eindbedrag of de optie van een andere en verder betalen per maand. In dat geval zal men U kunnen verplichten tot een omnium om te dienen als zekerheid voor hun kapitaal

Reclame

Aleyne
Topic Starter

#4 , 08 mei 2012 17:48

@Loeki Het laatste is inderdaad het geval, wij kopen de auto op afbetalingen. Wij zijn absoluut niet van plan de auto na 5jaar terug te geven en willen dan dus het openstaande bedrag betalen. Zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld een contract op te stellen zodat zij ook zeker zijn dat de auto na zoveel jaar niet terug komt?

Aleyne
Topic Starter

#5 , 08 mei 2012 17:49

Overigens hebben wij NIET getekend voor een volledig omnium en is het ons ook niet vermeld.. Aangezien een omnium een hoop geld kost kunnen wij dat ook niet zomaar iedere maand missen.

Kunnen zij dit alsnog doen zonder ons hiervan op de hoogte te hebben gesteld?

Turaki

#6 , 08 mei 2012 19:16

Overigens hebben wij NIET getekend voor een volledig omnium en is het ons ook niet vermeld.. Aangezien een omnium een hoop geld kost kunnen wij dat ook niet zomaar iedere maand missen.

Kunnen zij dit alsnog doen zonder ons hiervan op de hoogte te hebben gesteld?
Heeft u het aankoopcontract (en met name het gedeelte van de afbetaling) zeer grondig nagelezen? Mogelijks staat dit erin als voorwaarde voor deze financiering.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mei 2012 19:57

Garage wil natuurlijk zeker zijn dat hun wagen, want dat is hij nog steeds tot het volledige berag betaald is, niet na een paar maanden al ergens perte total op een autokerkhof staat. Vandaat de volledige omnium.
Leasingbedrijven doen dat ook zo.
Zal wel ergens in de kleine lettertjes staan. :(

Aleyne
Topic Starter

#8 , 08 mei 2012 20:08

Er staan een aantal dingen in over de financiering inderdaad, maar niks over het feit dat hij een volledig omnium zou moeten hebben.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mei 2012 11:56

wat staat er juist in?
Doe navraag bij garage over welk artikel in contract ze het hebben als ze u verplichten een omnium verzekering te nemen.
Toch niet via heb hoop ik.

Terug naar “Algemeen”