Wat met verjaring?

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

Wat met verjaring?

#1 , 06 feb 2007 16:37

Hallo , ik heb de volgende vragen. Ik ben tot 2001 zelfstandige geweest en daarna gewoon terug in loondienst gegaan ergens. Nu krijg ik deze week van het sociaal secretariaat, waar ik destijds ( gedurende mijn zelfstandig zijn ) was bij aangesloten, een brief dat ik nog een aantal facturen moet betalen en de copies hiervan. Dit is dus meer dan 6 jaar geleden !!! Mijn vraag is , is dit ondertussen niet vervallen of hoe zit dat en wat moet ik eventueel hiertegen doen? Groetjes en alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 07 feb 2007 12:44

Beste,

De verkoper of dienstverstrekker kan van u de betaling van een factuur eisen binnen de 10 jaar, wat betreft de vorderingen die in het contract zijn bepaald.

Daarnaast voorziet het burgerlijk wetboek een reeks kortere verjaartermijnen, waaronder:

6 maanden voor hotel- en restaurantrekeningen;

1 jaar voor deurwaarderskosten;

2 jaar voor medische kosten;

5 jaar voor advocaatkosten.

Indien u eventueel wordt gevraagd een reeds verjaarde factuur te betalen, dan bent u vrij die verjaringstermijn in te roepen via een aangetekende brief, gericht aan de verkoper of de dienstverstrekker.

Wij raden u aan, al uw facturen hoe dan ook gedurende 10 jaar te bewaren, alhoewel in de BTW-code wordt bepaald dat enkel de verplichte facturen zolang dienen te worden bewaard.

Kijk ook eens op: http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_002.htm

Met vriendelijke groeten
Andy

Reclame

Terug naar “Algemeen”