Ik ben reeds enige tijd thuis wegens ziekte, en trek dan ook momenteel een (ziekte) uitkering daarvoor.
Nu, via mijn werk heb ik een "Collectieve Verzekering Werkonbekwaamheid", die het verschil met mijn normaal loon dekt.
Hiervoor heb ik een dossier ingediend met medisch attest en gegevens van de mutualiteit. Ik heb enkele dagen ook reeds contact opgenomen met de verzekeringsmaatschappij in kwestie en zij garandeerden mij dat de controlearts het dossier had goedgekeurd en de afrekening inorde zou komen.
Nu krijg ik vandaag een brief met volgend antwoord:
Tot onze spijt kunt u niet genieten van de voordelen van deze verzekering.
Onze adviserend geneesheer heeft de medische inlichtingen, die hij van u kreeg, onderzocht. Helaas kunnen wij de vergoedingen niet toekennen en dit op basis van artikel 'voorafbestaand' risico van de algemene voorwaarden van de verzekering'.
Dit artikel vermeldt dat, gedurende het eerste aansluitingsjaar, de invaliditeit, die vervloeit uit een risico dat bestaat op het ogenblik van de aansluiting bij deze verzekering, niet gedekt is.
Eerst en vooral zeiden ze aan de telefoon dat mijn dossier inorde was, en nu ineens is bij onderzoek gebleken dat dat niet zo is? Behoorlijk conflicterend.
Ten tweede, dit is de eerste keer dat ik last heb van deze aandoening? Hoe kan men in godsnaam concluderen dat dit risico reeds bestond? Welke toegang heeft zo'n verzekering? Kan me zomaar aan al de medische gegevens?
En kan ik dit enigzins aanvechten? Of zijn deze maatschappijen vrijwel onaantastbaar?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Jan