brandverzekering

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

brandverzekering

#1 , 05 okt 2011 13:05

Er werd een blokverzekering afgesloten voor het gehele appartementsgebouw ,.
Hierdoor zou alles verzekerd zijn , behalve de eigen losse meubels.

Moet er dan gewoon een bijkomende brandverzekering bij dezelfde maatschappij genomen worden voor de meubels om volledig in orde te zijn (bv voor 15000 euro)??

Graag had ik eens geweten hoe alles in zijn werk gaat (dus blokpolis, zonder bijkomende brandverzekering eigen losse meubels) bij eventuele brand uitgebroken in ons appartement

Zegge volgende schade

Tv ontploft: geen vergoeding
Los kastje verbrand : geen vergoeding
Kastje vast aan de muur : Wel vergoeding
Muur zwart van de rook : Wel vergoeding
Vaste vloer beschadigd : Wel vergoeding
Los tapijt verbrand : Geen vergoeding
Schade bij buren : Wel vergoeding (moet gebuur ook een bijkomende brandpolis hebben voor zijn losstaande meubels als de oorzaak van de brand in ons appartement zou gebeurd zijn??)

Kunt u mij zeggen of mijn redenering juist zit aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 okt 2011 19:34

Verzekering van uw inboedel kan bij maatschappij van uw keuze.
Indien u geen verzekering neemt voor u inboedel, dat is trouwens niet verplicht, dan zal u nooit schadevergoeding kunnen krijgen voor schade aan uw inboedel. De inboedel zijn de roerende zaken. Zaken die onroerend zijn door bestemming (zoals bijv. de ingerichte keueken met ingebouwde toestellen) is reeds verzekerd via de blokpolis.
Dus zwarte muur, vaste vloer zijn gedekt.
Schade bij buren is gedekt door blokpolis.
Uw buur moet geen inboedelverzekering hebben om de schade aan zijn inboedel, veroorzaakt door brand in uw appartement, vergoed te krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

#3 , 05 okt 2011 23:30

Bedankt
Uw buur moet geen inboedelverzekering hebben om de schade aan zijn inboedel, veroorzaakt door brand in uw appartement, vergoed te krijgen. schrijft u.


Zijn inboedel zal dus wel vergoed worden door de blokpolis versta ik, zelfs al heeft hij ook geen afzonderlijke polis brand inboedel., omdat hij zelf niet schuldig is aan de brand.


Mag ik hier het volgende uit afleiden ( dus in geval van blokpolis maar geen afzonderlijke verzekering inboedel) dat mijn inboedel enkel niet gedekt is als ik zelf schuldig ben aan de brand
DUS :
1)ongedoofde sigaret vernielt onze slaapkamermeubels : niet gedekt

2) blikseminslag slaapkamer : onze slaapkamermeubels niet gedekt???? (geen schuldige)

3) klein vliegtuigje valt op slaapkamer : onze slaapkamermeubels WEL gedekt door blokpolis

Is dit juist?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 05 okt 2011 23:44

Juist.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 okt 2011 11:44

De inhoud van een privaat appartement kan gewoonlijk ook via de gemeenschappelijke blokpols verzekerd worden mits een klein supplement. Aan de sindicus dat dan privatief door te rekenen.
Komt veel goedkoper dan een afzonderlijke verzekering voor de inboedel bij een andere maatschappij.

Terug naar “Algemeen”