kapvergunning of artikel uit gemeentekrant volgen?

Carolina
Topic Starter
Berichten: 4

kapvergunning of artikel uit gemeentekrant volgen?

#1 , 22 jul 2011 20:56

Ik heb half juni een kapvergunning gekregen om een deel van bomen op mijn terrein op te doen, "zodat de andere bomen vanonder terug groen kunnen krijgen" (het zijn allemaal grove dennen, die zullen nooit groen schieten vanonder :roll: ) Al de bomen zijn meer dan 20m hoog en vormen een degelijk gevaar voor mijn huis, de elektrische bedraading en mijn buren hun eigendommen.

De week erop lees ik in ons gemeentekrantje dat de mensen geen kapvergunning meer moeten vragen als er bomen binnen een afstand van 15m van een vergund huis staan. Ik heb een vergund huis op weekendverblijfgrond, al de bomen van mijn terrein op een 5tal na staan binnen de 15m van het huis.

Mag ik die nu allemaal omdoen of moet ik me aan de kapvergunning houden.

Die twee spreken elkaar serieus tegen hoor!!!

Mijn bedoeling is wel altijg geweest dat ik inheemse bomen heraanplant, wat ik trouwens op al die documenten heb ingevuld.

Kan iemand mij raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 jul 2011 21:03

Worden die bomen gekapt in dezelfde gemeente welke het krantje uitgeeft?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 22 jul 2011 21:08

Voor zover ik weet, heeft een gemeentekrantje geen juridische waarde, en dient enkel ter info. U moet dus nakijken wat het gemeentereglement hierover zegt, mogelijks betreft het artikel een recente wijziging hierover.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 22 jul 2011 21:13

Gevonden op vlaanderen.be:

Kappen van hoogstammige bomen, niet gelegen in een bos (Decreet Ruimtelijke Ordening):

"Voor het vellen van hoogstammige bomen, alleenstaand, in groeps- of lijnverband, die geen deel uitmaken van een bos, is een stedenbouwkundige vergunning nodig. Een hoogstammige boom is elke boom die op een hoogte van 1 meter boven het maaiveld een stamomtrek van minimum 1 meter heeft.

In bepaalde gevallen is er vrijstelling van vergunningsplicht: in woongebied of in industriegebied, wanneer de bomen staan op de huiskavel van een vergunde woning of bedrijfsgebouw, maar niet op de grens met het openbaar domein, en binnen een straal van maximum 15 meter van de woning of het bedrijfsgebouw.

In bepaalde gemeenten is er ook een kapverordening van kracht. Vraag hierover informatie in uw gemeente."
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Carolina
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 22 jul 2011 21:18

De bomen staan in dezelfde gemeente die het artikel in het gemeentekrantje heeft gepubliceerd.
In het artikel stond ook dat ze dit doorvoeren omdat de mensen die de kapvergunningen navolgen te veel overwerk moeten doen om deze allemaal te controleren. Ik denk dat alle mensen na de afgelopen winter in paniek zijn geslagen en daarom massaal kapvergunningen aanvragen om die grote bomen te mogen verwijderen.
Bij mij waren er door de sneeuw en onweer verschillende kruinen naast het huis terecht gekomen, vandaar ik ook een kapvergunning had aangevraagd. En ik krijg te lezen dat ik van de 50tal bomen er maar 12 mag uitdoen.
De week erop staat het artikel in de gemeentekrant en in het gemeenteboekje met alle regels en wetten van de gemeente.
Ik weet nu niet goed wat te doen en terug aan de gemeente gaan vragen wat ik moet doen, dan vrees ik dat ik wat te veel aandacht op mezelf trek.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 24 jul 2011 09:16

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...2° met bomen begroeide oppervlakten, vermeld in artikel 3, § 1 en § 2, van het bosdecreet van 13 juni 1990 ontbossen, zoals vermeld in artikel 4, 15°, van dat decreet;3° bomen die op een hoogte van één meter boven het maaiveld een stamomtrek van één meter hebben, en geen deel uitmaken van de oppervlakten, vermeld in 2°, vellen...Art.4.2.3.De Vlaamse Regering bepaalt de lijst van de handelingen met een tijdelijk of occasioneel karakter of met een geringe ruimtelijke impact waarvoor in afwijking van artikel 4.2.1 geen stedenbouwkundige vergunning vereist is.”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

“Art.6.1.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor :1° het vellen van hoogstammige bomen, op voorwaarde dat aan al de volgende vereisten voldaan is :a) ze maken geen deel uit van een bos;b) ze liggen in een woongebied in de ruime zin, in een agrarisch gebied in de ruime zin of in een industriegebied in de ruime zin, en niet in een woonparkgebied; c) ze liggen binnen een straal van maximaal 15 meter rondom de vergunde woning, de vergunde landbouwbedrijfswoning of landbouwbedrijfsgebouwen of de vergunde bedrijfswoning of bedrijfsgebouwen...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Algemeen”