beëindiging woningverzekering wegens verkoop

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

beëindiging woningverzekering wegens verkoop

#1 , 18 jul 2011 11:34

Situatie-beschrijving :
- Mijn schoonmoeder overleed vorige zomer en liet als weduwe haar huis na aan haar 2 zonen (mijn man en zijn broer).
- De woning was verhuurd omdat mijn schoonmoeder reeds jaren in een rusthuis verbleef.
- Mijn man en zijn broer beslisten om de huurders te laten wonen tot het einde van hun huurtermijn, en nadien de woning te verkopen.
- In afwachting hebben zij, als verhuurders, aan de makelaar de opdracht gegeven om het woningverzekeringscontract van hun moeder over te zetten op hun beider naam.
- De verzekering bevestigde dit per brief, waarin staat : "Wij dragen de rechten en verplichtingen van het contract over op uw naam en ten gunste van uzelf.
Deze brief geldt als bijvoegsel bij uw contract."
- Het originele verzekeringscontract is echter zoek geraakt toen mijn schoonmoeder naar het rusthuis verhuisde, zodat wij de algemene voorwaarden niet meer kunnen achterhalen.
- Deze maand werd de woning verkocht, en werd de verkoopakte ondertekend bij de notaris. De kopers hebben voor de notaris bevestigd dat zij op de dag van de officiële verkoop reeds een eigen woningverzekering hadden afgesloten.

Vragen :
1)- Kan het verzekeringscontract als automatisch beëindigd worden beschouwd op de dag van de officiële verkoop ?
Gezien het "risico" onbestaande geworden is voor de 2 broers, daar zij geen eigenaars van de woning meer zijn.

2)- Het contract vervalt normaal gezien in september.
Kan het betaalde bedrag voor de periode tussen de verkoop en de volgende vervaldag teruggevorderd worden van de verzekering ?

3)- Of moet er in dit geval toch nog een opzeg gegeven worden ? En zo ja : vanaf welke datum en voor hoelang ?

Dank bij voorbaat voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 jul 2011 15:59

Neem eerst eens contact op met de verzekering, en vraag hen om een copie van de algemene voorwaarden, of zoek eens op hun site. Hierin vindt u normaal uw antwoorden.

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 jul 2011 16:16

Normaal krijg je het bedrag van de niet gebruikte periode terug gestort. Kontakteer uw verzekering hiervoor

Reclame

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#4 , 18 jul 2011 20:16

Neem eerst eens contact op met de verzekering, en vraag hen om een copie van de algemene voorwaarden, of zoek eens op hun site. Hierin vindt u normaal uw antwoorden.
Ik heb al op de website van de verzekering (Axa) gekeken en daar vind ik het antwoord op mijn gestelde vragen niet terug in hun algemene voorwaarden.
Er wordt alleen vermeld dat er een opzegtermijn van 3 maanden moet gegeven worden vóór de vervaldag.

Maar dat vind ik toch niet kunnen, ingeval van verkoop van een woning ...?!
1) de vervaldag is in september en dus is het te laat voor die 3 maanden.
2) wij konden niet op voorhand weten hoelang het zou duren voor de woning verkocht geraakte.
3) het kan toch niet de bedoeling zijn dat er dan nog 1 jaar langer moet betaald worden voor een huis dat niet meer je eigendom is en reeds elders verzekerd is ?
4) het gaat hier voor mijn gevoel niet over "een contract opzeggen" maar over "beëindiging wegens niet meer bestaan van het risico".
En daarover staat niets in hun voorwaarden.

Bovendien vraag ik mij af of de voorwaarden die op hun website staan geldig zijn voor oude contracten.
Het oorspronkelijke contract van mijn schoonmoeder moet al van enkele 10-tallen jaren geleden dateren.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 18 jul 2011 20:22

Iets verder in de AV (ongeveer 2 pagina's lager) vind ik het volgende:
Overdracht van het verzekerde onroerend goed
Het contract in zijn geheel eindigt van rechtswege 3 maanden na het verlijden van de authentieke akte.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 18 jul 2011 20:23

Als het verzekerd risico niet meer bestaat kun je de verzekering stopzetten. Meestal is er wel een clausule waarin staat dat als er een nieuw gelijkaardig risico (opnieuw) tot stand komt dat de polis dan terug doorloopt. Gewoon meedelen aan verzekering dat akte verkoop huis op dag x verleden is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#7 , 18 jul 2011 20:45

Als het verzekerd risico niet meer bestaat kun je de verzekering stopzetten. Meestal is er wel een clausule waarin staat dat als er een nieuw gelijkaardig risico (opnieuw) tot stand komt dat de polis dan terug doorloopt. Gewoon meedelen aan verzekering dat akte verkoop huis op dag x verleden is.
Er is in dit geval geen sprake van een nieuw gelijkaardig risico, want zowel mijn man als zijn broer hadden/hebben een eigen woning die elders verzekerd is.
De voormalige woning van hun moeder is niet langer hun eigendom en de nieuwe eigenaars hebben ook reeds een eigen verzekering.

Wij vrezen vooral dat de makelaar zal moeilijk doen, want hij heeft de reputatie om alleen op geldgewin uit te zijn.
Daarom probeer ik eerst zoveel mogelijk te weten te komen wat wettelijk is.

Uit de website van Axa begrijp ik dat er geen rechtstreeks contact met de verzekeringsmaatschappij mogelijk is, omdat ze alleen via makelaars werken.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#8 , 18 jul 2011 20:53

Iets verder in de AV (ongeveer 2 pagina's lager) vind ik het volgende:
Overdracht van het verzekerde onroerend goed
Het contract in zijn geheel eindigt van rechtswege 3 maanden na het verlijden van de authentieke akte.
Betekent dit dan dat er toch nog zou moeten bijbetaald worden voor de verzekering; gezien de vervaldag in september is, en dus minder dan 3 maanden na de verkoop.

En wat wordt precies bedoeld met de "authentieke akte" ?

De verkoop werd bij de notaris ondertekend door beide partijen. (kopers en verkopers)
Van de akte bezit mijn man (voorlopig) alleen een kopie waarop geen handtekeningen staan.
Ik neem aan dat de ondertekende stukken pas later zullen toegestuurd worden, en momenteel kan ik de notaris niet bereiken wegens verlofperiode.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 18 jul 2011 22:12

Verlijden van de akte is op datum van ondertekening bij notaris. Wegens te late opzeg voor de vervaldag, zal het contract beëindigd worden 3 maanden na het ondertekenen van de akte, en dient u tot die datum te betalen.
Verzekeringsagent best contacteren om te weten welke documenten u moet overmaken.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#10 , 20 jul 2011 11:38

Intussen heb ik de makelaar tevergeefs proberen telefonisch te bereiken.
Ik heb dan maar een web-e-mail gestuurd t.a.v. de makelaar, via de website van Axa.

Ook naar de notaris stuurde ik een e-mail, wegens onbereikbaar per telefoon.

Noch van de notaris, noch van de verzekering, noch van de makelaar kreeg ik tot nu toe enige reactie.
Vermoedelijk allemaal in verlof ? (=week van Nationale Feestdag....)

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#11 , 05 sep 2011 19:01

Vervolg en afronding van dit verhaal :

Nadat ik tevergeefs op antwoord op mijn e-mails gewacht heb, bevestigde ik dit alles nog eens per fax, en faxte daarbij copie van de (niet-ondertekende en niet-afgestempelde) notarisakte mee.
De fax met bijlagen werd zowel naar de makelaar als naar de verzekering gestuurd, eind juli.

Pas een goeie week geleden is er eindelijk reactie gekomen via een brief van de plaatselijke verzekeringsmakelaar, gericht aan mijn man (een van beide ex-eigenaars).

Hiermee werd een document opgestuurd van verzekering Axa, waarin werd gesteld dat het contract beëindigd werd ;
-dat er een bepaald bedrag terugbetaalbaar was voor de periode tussen de verkoop en de volgende vervaldag ;
-en dat 1 exemplaar ondertekend terug diende gestuurd te worden.

Aan deze documenten hing een met de hand geschreven cheque vastgehecht voor het terug te betalen bedrag.


Epiloog :
Enkele dagen nadat beide ex-mede-eigenaars de cheque geïnd hadden, werd mijn man opgebeld door een medewerkster(of echtgenote ?) van de plaatselijke verzekeringsmakelaar, waarin deze vroeg op welk bankrekeningnummer het terug te betalen bedrag mocht overgeschreven worden...?!
Niet te geloven :roll:
Dan is men verwonderd dat er zoveel familiebedrijfjes failliet gaan !

Terug naar “Algemeen”