Keuring van elektrische installatie voor Brandverzekering?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Keuring van elektrische installatie voor Brandverzekering?

#1 , 21 mar 2011 13:27

Normaal gezien is een keuring van de elektrische installatie van een woning verplicht om de 25 jaar of na de versterking van het aansluitvermogen. Bij een geval van brandschade zou de brandverzekering hier kunnen om vragen.

Nu wonen wij in een huurhuis maar de verhuurder is niet meer van de jongste en heeft liefst dat wij de dingen zo wat regelen en eventueel facturen bij haar binnenbrengen die zij dan betaalt. Voor ons een goede oplossing: we kunnen min of meer naar eigen goeddunken en zonder kosten de woning in goede staat houden, de eigenaar hoeft er niet naar om te zien. Win-win situatie.

Nu komt er binnenkort een bedrijf in opdracht (en op kosten) van Eandis werken aan onze elektrische installatie uitvoeren net omdat het aansluitvermogen zal versterkt worden in onze straat.

Nu was mijn vraag: is deze firma verplicht om ons een nieuw keuringsbewijs van de installatie te bezorgen? Kwestie dat we in orde zijn bij een geval van brandschade?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mar 2011 16:29

Ik denk dat het eerder omgekeerd zal zijn. Het zal de eigenaar zijn die dient te bewijzen dat zijn installatie OK is. Meer dan 20 jaar geleden werd mijn luchtlijn afgeschaft en vervangen door een ondergrondse aansluiting, en gelijktijdis werd het vermogen verhoogd en werd er, op mijn verzoek, een dubbel tariefmeter geplaatst. Voor uitvoering van deze werken hebben ze naar mijn keuringsattest gevraagd. Dat was ok. Heb geen nieuw moeten aanvragen.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2011 11:44

Ik denk dat het eerder omgekeerd zal zijn. Het zal de eigenaar zijn die dient te bewijzen dat zijn installatie OK is. Meer dan 20 jaar geleden werd mijn luchtlijn afgeschaft en vervangen door een ondergrondse aansluiting, en gelijktijdis werd het vermogen verhoogd en werd er, op mijn verzoek, een dubbel tariefmeter geplaatst. Voor uitvoering van deze werken hebben ze naar mijn keuringsattest gevraagd. Dat was ok. Heb geen nieuw moeten aanvragen.
Er is niet naar een keuringsbewijs gevraagd in mijn geval. Er gebeurt hier ook niets op mijn verzoek, laat dit duidelijk zijn. Het is Eandis die beslist dat het het vermogen in de straat opdrijft en daarvoor alle installaties komt aanpassen. Het oude keuringsbewijs ligt bij de eigenaar, dus dat is geen probleem, maar het vermogen wordt hier wel aangepast, waardoor in principe een nieuw keuringsbewijs nodig is, want de nieuwe installatie komt niet overeen met het keuringsbewijs van vroeger.

Er is dus een nieuwe keuring nodig, maar dit zou toch niet op kosten van de eigenaar mogen zijn, want de aanpassing is helemaal niet door ons aangevraagd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lightning

#4 , 22 mar 2011 11:53

Een keuringsattest wordt afgeleverd voor de binneninstallatie. Dat is alles dat NA de meterkast komt. Als er niet aan de binneninstallatie is geraakt in het verleden, is het oude keuringsattest geldig (op voorwaarde dat het nog niet vervallen is). Indien u in het verleden wel aanpassingen gedaan hebt aan de binneninstallatie die een herkeuring vereisten of het keuringsattest waarover de eigenaar beschikt is vervallen, dan was het uw (lees: de eigenaar) verantwoordelijkheid om een herkeuring te laten uitvoeren.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2011 14:31

Er wordt weldegelijk aan de binneninstallatie geraakt. Die mensen hebben aanpassingen aan de zekeringkast gedaan. Dus NA de meter. Sinds de laatste keuring zijn er geen andere aanpassingen aan de binneninstallatie geweest dan deze die nu door de firma in opdracht van Eandis gedaan zijn. Deze mensen komen nog eens terug om de boel af te werken. Vandaar dat ik zou moeten weten of ik heb naar een nieuw keuringsattest moet vragen. Het oude is immers niet meer geldig (vermoed ik).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Dietrus
Berichten: 16
Contacteer: Website

#6 , 18 jul 2011 18:55

En wat is er dan exact door EANDIS veranderd in uw zekeringkast?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jul 2011 09:32

En wat is er dan exact door EANDIS veranderd in uw zekeringkast?
Geen idee, ik ben geen electricien. Zeker is dat de meter vervangen is, dat een aantal aanpassingen aan de zekeringkast gebeurd zijn, en een aanpassing aan onze elektrische kookplaat.

Het was niet Eandis zelf, maar een firma in onderaanneming, die in opdracht van Eandis deze werken uitgevoerd heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 jul 2011 11:10

Heb jij soms een elektrische boiler die op uitsluitend nachttarief werkt? Dan is het nl mogelijk dat ze hiervoor een afzonderlijke zekering hebben geplaatst die kan overgezet worden op permante gebruik.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jul 2011 08:48

Heb jij soms een elektrische boiler die op uitsluitend nachttarief werkt? Dan is het nl mogelijk dat ze hiervoor een afzonderlijke zekering hebben geplaatst die kan overgezet worden op permante gebruik.
Neen, verwarming en warm water is op gas. We hebben ook een enkelvoudig tarief...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Algemeen”