Ik heb ooit een polis afgesloten bij DAS voor juridische bijstand voor consumtengeschillen...1 keer heb ik beroep willen doen op DAS, en dit omdat mijn vriendin zich in een abonnement met domiciliering en contract had laten praten bij HealthCity. De praktijken van zulke fitnessketens zijn genoegzaam gekend, de kleine lettertjes zijn dermate klein dat je een microscoop nodig hebt om ze te kunnen lezen, en bedenktijd gunnen ze niemand. Om een lang verhaal kort te maken: DAS kon niet helpen, mijn vriendin moest het contract uitzitten. Een les voor de toekomst.
Echter, hierdoor heb ik me de bedenking gemaakt dat die verzekering geen enkele toegevoegde waarde heeft voor mij. Ik was dus niet van plan die verzekering nog verder te nemen. Toen ik enkele maanden geleden een overschrijving in de bus kreeg belde ik naar mijn makelaar en die wist me te zeggen dat ik die polis dan maar gewoon niet moest betalen, waarna de verzekering stopgezet wordt. (dezelfde uitleg kreeg ik trouwens ivm een schuldsaldo verzekering die ik niet meer nodig had: volgens de dame van die maatschappij moest ik niets opzeggen, gewoon de polis niet betalen was voldoende).
Wat zie ik nu: vandaag steekt er een brief in de bus van een advocaat in Gent die in niet mis te verstanen bewoordingen zegt dat ik meteen moet betalen of dat ik anders honderden euro's kosten zal hebben aan rechtsprocedures. Dit is nogal gortig: ik heb niet 1 keer een aanmaning tot betaling gekregen....niet 1 keer (ik ben daarin erg precies)! Moet ik zulke bedreigende taal slikken? Hoe zit dat in feite voor verzekeringspolissen: moet je die expliciet opzeggen middels een aangetekend schrijven, of is niet langer betalen voor iets wat je niet wil hebben voldoende?