Onterecht opgezegd door een verzekeringsmakelaar

Marino
Topic Starter
Berichten: 4

Onterecht opgezegd door een verzekeringsmakelaar

#1 , 26 feb 2011 21:41

Beste mensen,
Ik had graag uw mening gehad over onderstaand verhaal.
Al enkele jaren verzeker ik mijn classic car via een verzekeringspolis die wordt gepromoot door een grote Belgische oldtimer organisatie, en waarvoor een bekend makelaar de tussenpersoon is.
In november 2009 kreeg ik van deze makelaar de mededeling dat zij de verzekeringspolis vanaf 1/3/2010 stoppen omdat ik niet meer voldeed aan de criteria voor deze polis: nl lid zijn van een autoclub die aangesloten is bij de overkoepelende Belgische oldtimer federatie. Ik voldeed (en voldoe) nog steeds aan dat criterium. Via de club werd er bemiddeld, en mijn dossier werd, volgens de makelaar gecorrigeerd.
In november 2010 ontving ik echter opnieuw een aangetekend schrijven, waarin deze makelaar mij meedeeldemijn polis te stoppen vanaf 1/3/2011 omdat ik niet voldeed aan de voorwaarden: nl lid zijn van een autoclub die aangesloten is bij de overkoepelende Belgische oldtimer federatie. Ik contacteerde, vrij boos, de makelaar en de club en er werd mij weer beloofd dat er idd sprake is van een fout, en deze zal worden gecorrigeerd. Sinds deze mededeling in december 2010, heb ik echter niets meer vernomen van deze makelaar. Ik heb dus geen uitnodiging tot betaling gekregen voor de polis voor 2011.
Belangrijk om te weten: ik ben sinds 2007 klant bij deze makelaar, en heb geen enkele schadeclaim ingediend. (Wat ook geldt voor mijn dagelijkse auto's die (gelukkig) elders verzekerd zijn, (tot nu toe, het noodlot niet tarten, schadevrij auto verleden)
Het is ook niet de verzekeringsmaatschappij die mij opzegd, maar effectief de makelaar.
Enkele weken geleden heb ik dan een zelfstandig makelaar gecontacteerd en van deze een mooi voorstel gekregen en geaccepteerd :D . Dus dat is goed, en ik kan verder genieten van mijn hobby auto's. :D 8_)
Mijn vraag is echter, kan ik stappen ondernemen tegen mijn voormalige makelaarskantoor dat mij zonder geldige reden heeft opzegd? Dit is uiteindelijk toch een vorm van contactbreuk?
Uw inzichten, en advies worden op prijs gesteld.
Alvast bedankt, met vriendelijke groeten,
Marino

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 26 feb 2011 22:31

Ze sturen uw meer dan 3 maanden voor de vervaldag een aangetekend schrijven dat ze uw jaarlijks vernieuwbaar contract niet zullen verlengen met een nieuwe termijn van 1 jaar vanaf de volgende vervaldag. Waarom zou dit contractbreuk zijn? Lijkt mij op het eerste zicht een geldige opzeg van uw contract.

Marino
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 27 feb 2011 11:29

Het kan dus perfect om een contract te stoppen met een valse reden? Er is nl geen reden om het contract te stoppen. Zij claimen dat ik niet voldoe aan de voorwaarden, ik heb aangetoond dat wel het geval is.
Dus dan is het toch contractbreuk?

Reclame

Lightning

#4 , 27 feb 2011 12:21

Er is geen sprake van contractbreuk als ze uw contract respecteren tot en met de vervaldag. Op die datum eindigt namelijk de overeenkomst en om het contract niet te verlengen hebben ze geen reden nodig. De opzeg 3 maanden voor de vervaldag (indien zo voorgeschreven in de algemene voorwaarden) middels een aangetekend schrijven is voldoende om u op de hoogte te brengen van de niet-verlenging.

Marino
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 28 feb 2011 08:11

Ok, bedankt!

Wel, jammer.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 28 feb 2011 09:14

“34.De opdracht van de makelaar bestaat erin partijen bij elkaar te brengen met het oog op het sluiten van een of andere overeenkomst en EVENTUEEL in het sluiten van de overeenkomst in naam van een of van beide partijen...“(VAN GERVEN,W.,Leerboek handels- en economisch recht,Antwerpen SWU 1978,155).

Een (verzekerings)overeenkomst BEËINDIGEN lijkt niet tot de bevoegdheden van een makelaar te behoren,tenzij bijzondere volmacht.

“Art.29.§ 1. De overeenkomst kan worden opgezegd bij een ter post aangetekende brief...§ 2. Behoudens...heeft de opzegging eerst uitwerking na het verstrijken van een termijn van ten minste een maand te rekenen van de dag volgend op de betekening of de datum van het ontvangstbewijs of, ingeval van een aangetekende brief, te rekenen van de dag die volgt op zijn afgifte ter post. De termijn bedoeld in het eerste lid moet worden vermeld in de overeenkomst en herhaald in de opzegging.Art.30.§ 1. De duur van de verzekeringsovereenkomst mag niet langer zijn dan één jaar. Behalve wanneer een van de partijen ten minste drie maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet, volgens de in artikel 29 voorgeschreven wijzen, wordt ze stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar...”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

Maak het geschil met uw makelaar aangetekend aanhangig bij uw verzekeraar zelf.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Marino
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 28 feb 2011 20:15

Aha, bedankt voor het advies.
Om het nog mooier te maken, vind ik vandaag, zonder verdere communicatie van de makelaar het vervaldagbericht ontvangen. Vervaldatum van de groene kaart is 1/3/2011. En daar zoals hoger gezien, was ik door uitblijven van communicatie overtuigd dat ik was opgezegd. Ik heb nooit een bericht gekregen dat dat niet het geval is.
En de premies zijn verhoogd, zonder dat ie mij daarvan op de hoogte heeft gesteld
Ik heb ondertussen de website van de ombudsverzekeringen gevonden, en ik ga daar een klacht neerleggen tegen deze makelaar.
Zijn rekening betaal ik uiteraard niet.

Terug naar “Algemeen”