inschrijving auto

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

inschrijving auto

#1 , 12 dec 2010 23:41

Hallo iedereen,

Ik heb reeds verschillende search engine bezocht zoals google en bing maar vond geen uitsluitend antwoord.
Momenteel heb ik de luxe van een firmawagen. Doch het bedrijf waarvoor ik werk is in 1 jaar 3 keer hernoemd. Van een bvba, opgesloprt door de moederfirma om vervolgens af te splitsen in een derde firma. De auto is nog steeds ingeschreven op de originele firma die niet meer bestaat.
Ikzelf heb dan ook geen keuringsbewijs ontvangen omdat de firma niet meer bestaat, gelukkig heb ik dit rechtgezet. De verzekering staat netjes op de nieuwe firma.

Eerlijk gezegd, dit maakt me nogal ongerust. Zeker gezien ik tot op dit moment me bewust ben van het feit dat het inschrijvinsbewijs nog steeds op de bvba staat.

graag advies

dank bijvoorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22277
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 dec 2010 10:52

Werd er gewerkt via een leasefirma? Dan kan je deze firma toch kontakteren, of is de wagen rechtstreeks door de oude bvba aangekocht?.

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 13 dec 2010 13:30

hoi,

Alle firmawagens zijn rechtstreeks aangekocht door de bvba zonder lening noch leasing.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 13 dec 2010 18:24

En wie zegt dat de bvba niet meer bestaat. Ze is opgeslorpt dat kan maar actief en passief zal toch wel ergens ingeschreven staan?
Probleem is wel als bvba niet meer op het adres zit .. wie betaald de taksen? en dan kan je bij controle ietsje veel problemen krijgen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 23 dec 2010 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22277
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 dec 2010 19:51

Al eens het lumineuse idee gehad bij uw baas zelf te informeren?

sardineke
Berichten: 64

#6 , 13 dec 2010 23:37

Hallo iedereen,

Ikzelf heb dan ook geen keuringsbewijs ontvangen omdat de firma niet meer bestaat, gelukkig heb ik dit rechtgezet. De verzekering staat netjes op de nieuwe firma.
Als die wagen veranderd van eigenaar (van de oude firma naar de nieuwe firma) is er een keuring voor verkoop nodig.

rechtgezet?
dan hebt u een geldig keuringsbewijs en een verzekering
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 23 dec 2010 18:39

Al eens het lumineuse idee gehad bij uw baas zelf te informeren?
hey, excuses voor de late reactie.

been there, done that.
baas : geen zorgen in maken, is normaal
fleet manager : geen probleem, is normale gang van zaken. volgende auto staat op het nieuwe bedrijf.
collega : iedereen heeft dit, zal wel normaal zijn zeker.

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 23 dec 2010 18:41

En wie zegt dat de bvba niet meer bestaat. Ze os opgeslorpt dat kan maar actief en passief zal toch wel ergens ingeschreven staan?
Probleem is wel als bvba niet meer op het adres zit .. wie betaald de taksen? en dan kan je bij controle ietsje veel problemen krijgen.
Hey,

bedankt voor het antwoord. De hoofdzetel van de firma is verhuisd. Van brussel naar een oost-vlaamse gemeente. Alle kantoren blijven weliswaar bestaan.
Goudengids (I know, niet bepaald de beste locatie) geeft de oude bedrijfsnaam niet meer aan.

Franciscus
Berichten: 38613

#9 , 23 dec 2010 18:49

Controleer in kruispuntbank of die firma nog actief is
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... nform.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Het kan zijn dat in de laatste staturen staat dat firma x de meerderheid aandelen heeft en de zaakvoerder is.
In dat geval is er idd niets aan de hand. Zolang zij de fiscale regeling van de bvba nog in orde brengen.
Is het adres gewijzigd dan met men enkel met uittreksel staatsblad adres op inschrijvingsbewijs laten veranderen.

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#10 , 23 dec 2010 19:03

Hallo iedereen,

Ikzelf heb dan ook geen keuringsbewijs ontvangen omdat de firma niet meer bestaat, gelukkig heb ik dit rechtgezet. De verzekering staat netjes op de nieuwe firma.
Als die wagen veranderd van eigenaar (van de oude firma naar de nieuwe firma) is er een keuring voor verkoop nodig.

rechtgezet?
dan hebt u een geldig keuringsbewijs en een verzekering
Ik zal straks even de keuring nazien om 100% zeker te zijn.
eigenaar (inschrijving) : staat op oude firma
keuring : na te zien
verzekering : Gezien we in belgië leven en de hoofdbestuurder verzekerd is ipv de auto, staat op mijn naam als werknemer van de nieuwe firma. Zowel mijn naam als de firma staan vermeld.

Keuring voor verkoop is nooit gebeurd. De keuring was eenvoudigweg vervallen en aangezien de firma niet meer bestond is de herinnering nooit aangekomen. Het moment dat ik de ruitenvloeistof moest vervangen heb ik vlug ff gekeken in het boekje voor onderhoud, en daar zat dan ook het keuringsbewijs tussen. Vervolgens naar het werk gebeld dat ik niet op de baan ging met de auto en ze zijn hem komen halen van de garage om te keuren. Enkele dagen zou nog begrijpelijk zijn, doch dit was meer, veel meer.

Het "probleem" (als er een zou zijn, ik heb er eerlijk gezegd geen idee van hoe dit geregeld word), is dat de eigenaar niet een rechtspersoon is maar een firma. Die op de kop niet meer bestaat.

Op zich zal een controle niets uitwijzen aangezien ik die al meermaals heb gehad, tot vervelens toe zelfs. doch mocht er echt iets, en laten we hopen dat dit nooit gebeurt, ernstig gebeuren dan besef ik maar al te goed dat naar alle mogelijke zaken zal gezocht worden die niet in orde zijn. En veelal is het de bestuurder dan die de duim mag leggen, ook al is de auto in orde.

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#11 , 23 dec 2010 19:07

Controleer in kruispuntbank of die firma nog actief is
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... nform.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Het kan zijn dat in de laatste staturen staat dat firma x de meerderheid aandelen heeft en de zaakvoerder is.
In dat geval is er idd niets aan de hand. Zolang zij de fiscale regeling van de bvba nog in orde brengen.
Is het adres gewijzigd dan met men enkel met uittreksel staatsblad adres op inschrijvingsbewijs laten veranderen.

Bedankt voor het antwoord. En eerlijk gezegd, een enorm handige link.

Ik heb zowel de oude als de nieuwe firma opgezocht, zowel met als zonder gemeente
oude : Geen ondernemingen gevonden.
nieuwe : Een onderneming gevonden.
(*) Op 1/1/2008 is de EG-classificatie van de Nacebel-codes gewijzigd. Public search toont zowel de bestaande activiteiten volgens de oude NACEBEL code 2003 geldig tot 31/12/2007 als de nieuwe code 2008 en omschrijving geldig vanaf 1/1/2008. Het betreft dus een louter administratieve conversie en geen wijziging van de activiteiten van de onderneming of de vestiging.

Aangezien de firma pas van naam veranderd is begin dit jaar zou de oude firma zeker moeten meegenomen zijn in de zoekresultaten.

Franciscus
Berichten: 38613

#12 , 23 dec 2010 19:15

mm schrijfwijze .. de juiste benaming en niet de handelsbenaming enz
Vb firma jefke nv heeft als handelsbenaming pleiboyy op die laatste naam ga ge niets vinden.
Geef het ondernemingsnummer in dus BTW nr met 0 ervoor.
Probeer zo nog eens.
Onderaan eerste blz zie je links naar staatsblad en NNB nationale bank België.
2de blad gegevens van de vestiging

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#13 , 23 dec 2010 19:32

mm schrijfwijze .. de juiste benaming en niet de handelsbenaming enz
Vb firma jefke nv heeft als handelsbenaming pleiboyy op die laatste naam ga ge niets vinden.
Geef het ondernemingsnummer in dus BTW nr met 0 ervoor.
Probeer zo nog eens.
Onderaan eerste blz zie je links naar staatsblad en NNB nationale bank België.
2de blad gegevens van de vestiging
Zonet even de BTW nummers opgezocht in vroegere mails inclusief de 0 (10 cijfers ipv 9),
hoofdfirma : gevonden en alles lijkt te kloppen.
bvba : Geen ondernemingen gevonden.
nieuwe firma : gevonden, en alles lijkt te kloppen.

Franciscus
Berichten: 38613

#14 , 23 dec 2010 19:45

Dus de hoofdfirma heeft de bvba's opgeslorpt maar laat de naam en juridische rechtspersoon nog bestaan?
Of was het een vestiging onder hetzelfde Ondernemingsnummer??

sardineke
Berichten: 64

#15 , 03 jan 2011 23:29

Is het adres gewijzigd dan met men enkel met uittreksel staatsblad adres op inschrijvingsbewijs laten veranderen.
* Als enkel het adres wijzigt "verhuis", wijzigen ze dat op het gemeentehuis

* Als de firma wijzigt zijn er twee mogelijkheden:

- als de zaakvoerders van beide firma's juist dezelfde zijn, kan dit veranderd worden zoals Franciscus zegt

- als de zaakvoerders niet juist dezelfde zijn bij beide firma's, moet er keuring voor verkoop gebeuren
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

Terug naar “Algemeen”