motor van wasmachine verbrand => brandverzekering?

IDC
Topic Starter
Berichten: 50

motor van wasmachine verbrand => brandverzekering?

#1 , 27 nov 2010 17:44

Mijn wasmachine is defect. Ik heb er laten naar kijken en het verdict is ‘motor verbrand’. Nu heb ik vernomen dat ik deze schade kan inbrengen bij mijn brandverzekering.
Kan iemand mij hierover uitsluitsel geven aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 nov 2010 20:05

Hangt ervan af wat de oorzaak van de verbrande motor was. Indien ingevolge overspanning (blikseminslag bvb.) komt de brandverzekering tussen. Indien echter door overbelasting en/of gebrek aan verluchting zal uw verzekering niets betalen, omdat u hier zelf in de fout bent gegaan.

digo
Berichten: 12

#3 , 30 nov 2010 16:11

Fout heeft hier niks mee te maken, brandverzekering is een zaakschadeverzekering en geen aansprakelijkheidsverzekering (behalve het luik BA gebouw). Van zodra er brand, kortsluiting, overspanning of iets dergelijks is, en er is geen uitsluiting uit de polisvoorwaarden van toepassing, dan komt de brandverzekering tussen. Het enige wat ze mogelijk kunnen doen is dat ze u niet verder willen verzekeren indien uit expertise blijkt dat er systematische overbelasting of zo is. Vergelijk het met schoorsteenreiniging. Vele firma's adverteren dat dit verplicht is voor de brandverzekering. Niks van aan, geen enkele brandverzekering voor particulieren eist dit en het staat ook nergens in de uitsluitingen. Het gevolg is dat ze zullen betalen bij schouwbrand, maar je daarna mogelijk niet meer willen verzekeren omdat je niet als een goede huisvader gehandeld hebt die z'n schouw jaarlijks laat kuisen.

Reclame

Terug naar “Algemeen”