Waterschade lekkende leiding in muur

mjansen
Topic Starter

Waterschade lekkende leiding in muur

#1 , 13 okt 2010 22:28

geachte forumleden,

Bij mijn ouders is een lekkende leiding in de muur van de badkamer vastgesteld doordat de onderbuur waterschade ondervond, en ook nu is er bij ons zichtbare schade aan muur en parket.
Het betreft een appartement in mede eigendom en er is een verzekering gebouw alsook persoonlijke brandverzekering.
Na aangifte bij de syndicus heeft men de lek laten constateren en deze hersteld.
Nu staat dagelijks de syndicus bij mijn ouders binnen met de vraag:
1)de schade op hun familiale ter nemen (hij heeft hierover ook al gebeld met de makelaar van mijn ouders dewelke erook wel van schrok van dergelijke praktijken)
2) dat na de expertise en het vast stellen van de schadebedragen hij deze zal laten storten op de gemeenschappelijke rekening van de VME (?) en hij hen zal uitbetalen als ze de schade laten herstellen maar wel een franchise zal aftrekken
3) hij voorstelt de schade zowel bij hen als de onderbuur in eigen beheer te herstellen en alzo de terugbetalingen ook te boeken op rekening VME (?)
klein detail: op de AV2008 is goedgekeurd dat bij waterschade door leidingen in de muur van het gebouw de franchise zal gedragen worden door de VME, als men de syndicus hierop aanspreekt zegt hij ja inderdaad maar dat was voor één of twee gevallen maar er komen er teveel?
Mijn inziens zal de expert een bedrag op basis van de schade en ingediende offertes een bedrag toe kennen aan zowel de onderbuur als mijn ouders, en zullen zij (afzonderlijk) hiervoor uitbetaald worden doch zonder de BTW zolang de factuur van uitvoering niet word binnengebracht (of zit ik hierover verkeerd), ik kan moeilijk geloven dat de uitbetaling op rekening van de syndicus kan komen.
enkele dagen geleden zou de franchise nog €250 zijn gisteren misschien wel €1000 ? (was er zelf getuige van)
kan dit alles zo maar?
alvast bedankt
vriendelijke groeten

marc jansen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 okt 2010 22:47

Hoogstwaarschijnlijk heeft de syndicus een verzekering voor het gebouw afgesloten die geen moer waard is en zit hij nu op de blaren.
Het is de dekking voor waterschade in de blokpolis die hiervoor moet worden ingeroepen. Ik zie niet in hoe een familiale polis kan worden gebruikt voor het vergoeden van de schade veroorzaakt door een lekkende buis verstopt in een muur of voor het herstellen/vervangen van die lekkende buis. Een familiale polis zal trouwens nooit eigen schade verzekeren, alleen die aangericht door uw fout aan derden.

Wie de franchise ten laste moet nemen hangt m.i. af of de oorzaak van de schade zich situeert in de gemene delen (de VME) of in een privatieve kavel (eigenaar van die kavel).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mjansen
Topic Starter

#3 , 13 okt 2010 23:10

alvast bedankt roharro voor je snele reaktie

ik zal bij mijn ouders eens navraag doen over de polis als ze die al te zien krijgen tenminste
wat betreft de familiale polis vond ik ook een rare vraag van de syndicus zelf

gr
marc jansen

Reclame

roharro

#4 , 13 okt 2010 23:17

mjansen: De syndicus is verplicht om op uw vraag een kopie van de verzekeringspolis te geven. Lees ook de familiale polis eens door.
Misschien dekt hij de schade aan het onderliggende appartement (maar zeker niet de schade aan het appartement dat "verantwoordelijk" isz als bron van de schade). Maar de ene familale polis is de andere niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 okt 2010 11:12

Indien de schade werd veroorzaakt door een lek in een buis voorbij de watermeter (of tussenmeter) lijkt ze mij privatief te zijn, of ze nu in de muur zit of niet.

Terug naar “Algemeen”