schadevergoeding sportongeval

staceke
Topic Starter

schadevergoeding sportongeval

#1 , 20 sep 2010 13:32

Goedemiddag,

mijn man heeft vorig jaar een sportongeval gehad met als gevolg dat hij zijn rechterarm maar voor 20% meer kan gebruiken.
Weet iemand welke stappen we moeten ondernemen om dit te laten vaststellen en een schadevergoeding te verkrijgen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2010 13:56

Informeer bij de sportclub of er een verzekering is.

Als er sprake is van een "fout" door iemand anders kan hiervan schadevergoeding gevorderd worden. Ik heb het niet over een eenvoudige overtreding van de regels van het spel, maar over een fout die een normaal sporter niet zou begaan.

JPV

#3 , 20 sep 2010 15:20

gaat het over voetbal?

Reclame

staceke
Topic Starter

#4 , 21 sep 2010 13:28

gaat het over voetbal?
ja

Tmespreu

#5 , 21 sep 2010 14:47

Indien de fout, die de schade veroorzaakte door een andere speler werd begaan en er een causaal verband is(schade zou zich niet hebben voorgedaan als de andere speler geen fout beging), alsook dat de fout in strijd was met de regels van het spel(Zoals bv. een tackle ter hoogte van de knieën). Kan in beginsel 1382-1383 BW i.e. buitencontractuele aansprakelijkheid ingeroepen worden.

Indien de 'fout' zich voorgedaan heeft volgens de regels van het spel; zal het de verzekering van de club zijn die aansprakelijk kan gesteld worden voor het verhalen van de kosten.

mava105

#6 , 21 sep 2010 15:01

Goedemiddag,

mijn man heeft vorig jaar een sportongeval gehad
Is men dan niet meer verplicht een (sport)ongeval binnen een bepaalde tijd aan te geven?
Nu nog een ongeval aangeven van vorig jaar lijkt me rijkelijk laat.

JPV

#7 , 21 sep 2010 16:48

gaat het over voetbal?
ja
contacteer dan even de voetbalbond. Zij hebben verzekeringen hiervoor.

Tmespreu

#8 , 21 sep 2010 20:12

Goedemiddag,

Is men dan niet meer verplicht een (sport)ongeval binnen een bepaalde tijd aan te geven?
De verjaring van een buitencontractuele vordering is lang. Na 1 jaar is deze nog niet verjaart. (De juiste termijnen ontgaan mij nu even..)

staceke
Topic Starter

#9 , 22 sep 2010 11:10

Goedemiddag,

was de dag zelf nog aangegeven. ziekenhuiskosten en dergelijke zijn terugbetaald door de voetbalbond, maar volgens mij hebben we recht op een schadevergoeding. Moeten we misschien een dossier laten opstellen door de behandelende geneesheer en dit doorsturen naar de voetbalbond?

scorpioen

#10 , 22 sep 2010 15:02

Schadevergoeding kan u enkel vragen van degene die aansprakelijk is voor de schade. Ik denk niet dat u zich daarvoor tot de voetbalbond zult kunnen wenden. Als u hiervoor advies wenst zal u toch eerst eens moeten duidelijk maken waarom u denkt recht te hebben op schadevergoeding en van wie u die denkt te kunnen vorderen.

Iets anders is een uitkering die door een verzekeringsmaatschappij uitbetaald wordt bij arbeidsongeschiktheid of invaliditeit van de sporter. Dit is afhankelijk van de door de bond of club afgesloten verzekeringsovereenkomst (polis). Ondervraag uw bond of club over de polissen die zij heeft afgesloten.

Davidg

#11 , 22 sep 2010 17:51

Hey,

Ik ben degene die het ongeval heeft gehad.
Ik ben slecht neergekomen met het duiken naar een bal (doelman)
Elleboog uit de kom en drie kleine breuken,de 3 kleine breuken zorgen ervoor dat de arm niet op zen plaats bleef.
Via een operatie die dag zelf hebben ze de arm met een externe fixator vastgezet.
Doordat de 3 losse stukken bot niet meer 100% konden genezen zit ik met een beperking van 80% aan de rechter arm.
Ik kan dus mijn elleboog maar 20° plooien.
Wat ik mijn niet kan voorstellen is dat ik hier geen schadevergoeding voor krijg.
Daarvoor had ik willen weten bij wie ik hiervoor moet zijn en daarvoor deze vraag aan jullie.

Dank bij voorbaat.
Vriendelijke groeten.

Tmespreu

#12 , 22 sep 2010 18:00

Ik vrees dat u hiervoor niemand (buitencontractueel) aansprakelijk kunt stellen, aangezien u 'in theorie' de schade aan uzelf toegebracht hebt, bent u degene die verantwoordelijk is. Dit wat 1382BW betreft (buitencontractuele aansprakelijkheid).

Ik denk niet dat er meer vergoeding verderbaar is tav de bond dan diegene die al reeds betaald werd..

JPV

#13 , 22 sep 2010 22:00

meer zelfs, je werkgever is, indien het over een sportongeval in een wedstrijd met toegangsgeld gaat, niet verplicht om je gewaarborgd loon te betalen...

lutwille

#14 , 28 sep 2010 10:06

Beste,
Uit het relaas lijkt dat er geen aansprakelijke derde betrokken is bij het ongeval. In dergelijke gevallen, kan u enkel terugvallen op de afgesloten verzekering door de club of uw eigen familiale verzekering. (sinds enkele jaren is de regel afgeschaft dat de ziekenkas niet tussenkomst bij wedstrijden waar inkom gevraagd wordt)

[geen reclame voor eigen advocatenkantoor op deze site: Vandebos]

JPV

#15 , 28 sep 2010 10:12

ziekenkas is idd afgeschaft, voor alle duidelijkheid is dit (nog) niet het geval bij een werkgever.

Terug naar “Algemeen”