familiale polis

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

familiale polis

#1 , 18 jul 2010 12:37

Wij bewonen twee woningen die onze eigendom zijn. Geen enkele woning is dus verhuurd. Beide woningen worden uitsluitend door mij, mijn echgenote en kinderen op volgende wijze gebruikt:
Ik, mijn echtgenote en twee (intussen) meerderjarige kinderen woonden gedurende 30 jaar in woning A. We waren er allen gedomicilieerd. Wij hebben recentelijk een tweede woning (appartement) gekocht. Daar ben ik nu gedomicilieerd alsook mijn echtgenote. Aangezien de meerderjarige kinderen in de streek van woning A studeren/werken en gewoonweg in die woning zijn gebleven hebben ze hun domicilie daar laten staan. Maar ze verblijven tijdens de weekends en vakanties meestal samen met ons in woning B.
Ik en mijn echtgenote verblijven 50 percent van de tijd in woning A en 50 percent in woning B. In beide woningen staan alle nutsvoorzieningen en kontrakten ivm die woning op mijn naam. Zo bijv. kabelaansluiting, vaste telefoon, internetaansluiting. Uiteraard zijn ook de inboedels in beide woningen van mij en mijn echtgenote en als dusdanig door ons verzekerd tegen brand en andere risico's.

De familiale polis stipuleert dat ikzelf en mijn echtgenote zijn gedekt, alsook alle personen die samen met de verzekeringsnemer in de woning van de verzekeringsnemer verblijven. Het is me niet duidelijk of de polis naast mij en mijn echtgenote ook mijn kinderen in hun hoedanigheid van medebewoners door deze polis gedekt zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2010 12:52

U kan in de polis expliciet laten opnemen dat de kinderen gedekt worden, ook al hebben ze hun domicilie in woning B.

Aangezien het domicilie van de kinderen niet hetzelfde is als dit van u riskeert u anders moeilijkheden.

roharro
Topic Starter

#3 , 18 jul 2010 13:12

U kan in de polis expliciet laten opnemen dat de kinderen gedekt worden, ook al hebben ze hun domicilie in woning B.

Aangezien het domicilie van de kinderen niet hetzelfde is als dit van u riskeert u anders moeilijkheden.
Het is omdat de term "domicilie" nergens voorkomt in de polis - er wordt steeds gesproken over "wonen" - dat het niet erg duidelijk is. Mijn bestaande polis is wel afgesloten in mijn hoedanigheid van bewoner van woning A, waar de kinderen dus gedomicilieerd zijn. Polis staat dus ook op dat adres.

Reclame

Vandebos

#4 , 18 jul 2010 13:52

Je kan in je polis afstand van verhaal bedingen ten opzichte van de kinderen. Je premie zal stijgen maar alles zou naar behoren gedekt dienen te zijn. Spreek eens met je verzekeringsagent?

roharro
Topic Starter

#5 , 18 jul 2010 14:22

Je kan in je polis afstand van verhaal bedingen ten opzichte van de kinderen. Je premie zal stijgen maar alles zou naar behoren gedekt dienen te zijn. Spreek eens met je verzekeringsagent?
Denk niet dat dit kan voor een familiale polis. Wel voor brandverzekering. Maar daar stelt zich geen probleem, verzekeringmaatschappij heeft me -op mijn vraag- geantwoord dat mijn brandverzekering als eigenaar-bewoner (van woning waar ik zelf niet ben gedomicilieerd maar wel deeltijds verblijf) ook geldig is voor mijn medebewoners aldaar.
Heb dat antoord voor alle zekerheid netjes aan mijn polis vastgeniet.

Verzekeringsmakelaar zegt dat familiale polis ook nog steeds mijn kinderen dekt, maar ik sluit niet uit dat hij zich vergist (hij wil geen schiftelijke bevestiging geven), het hangt allemaal samen met de vraag of het "samenwonen" zoals vermeld in de polis het gedomicilierd zijn op hetzelfde adres impliceert....Het is niet duidelijk omdat het woord "domicilie" nergens in de polis voorkomt. Als men in de wetgeving kijkt dan wordt samenwonen zonder domiciliering in sommige gevallen dan toch weer beschouwd als gezinsvorming....

Ik overweeg bijgevolg om één van de kinderen voor alle zekerheid toch maar een familiale polis te laten afsluiten aangezien het potentiële risico in vergelijking met de kleine premie te groot is....en ik veronderstel dat die verzekering dan beiden dekt aangezien de medebewoner gedekt is door de verzekeringsnemer.

lucgescheiden

#6 , 18 jul 2010 14:31

Ik vrees dat verzekeringsmaatschappijen zichzelf eerder in de vingers zouden snijden met de domiliciëring in te dekken.
Wellicht zouden dan duizenden gescheiden gezinnen eveneens het recht opeisen op dergelijke dekking.
Daar ook daar in de meeste gevallen de kinderen anders gedomicilieerd staan dan één van de ouders.
Wat hun aantal familiale polissen zou halveren... alsook hun premie-inkomsten en winsten op deze tak.
Maar mss een gat in de markt voor een nieuw verzekeringsproduct?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Algemeen”