algemeen verbintenissenrecht

andy
Topic Starter
Berichten: 66

algemeen verbintenissenrecht

#1 , 30 sep 2006 22:22

beste mensen, ik vroeg me af of de verbintenissenbron "eenzijdige wilsuiting" een algemeen rechtsbeginsel was.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 01 okt 2006 15:29

nope

andy
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 01 okt 2006 17:25

waar kan ik hem dan vinden in mijn wetboek?

Reclame

Fresh
Berichten: 167

#4 , 01 okt 2006 20:14

U zult het niet terugvinden in uw wetboek omdat het er eenvoudigweg niet instaat. Eenzijdige wilsuitingen zijn slechts zelden bron van verbintenissen (bv. testament) Als U er meer over wil weten raad ik volgende lectuur aan: Algemeen Verbintenissenrecht, W. VAN GERVEN, Leuven , Acco

andy
Topic Starter
Berichten: 66

#5 , 01 okt 2006 22:01

ja maar als het niet in het B.W. staat dan is het toch een algemeen rechtsbeginsel?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2006 10:37

Iets is een algemeen rechtsbeginsel als het Hof van Cassatie zegt dat het een algemeen rechtsbeginsel is.

Een overzicht van de door het Hof van Cassatie aanvaarde algemene rechtsbeginselen is te vinden in het jaarverslag van het Hof van Cassatie, 2002-2003, 112 e.v.

Dit jaarverslag is te downloaden op http://www.juridat.be/cass/cass_nl/p1.php

Zie ook: "De eenzijdige wilsverklaring als autonome bron van verbintenissen", TBBR, 2002, 578.

scorp?oen

Terug naar “Algemeen”