piramidespel, kansspel of legaal?

deJan
Topic Starter
Berichten: 3

piramidespel, kansspel of legaal?

#1 , 18 aug 2006 20:17

Graag had ik geweten of de zogenaamde 'bubbles' legaal zijn. Omdat dit relatief onbekend is voor 'outsiders', hier een korte beschrijving:

Personen kunnen voor een bepaalde inzet geld een regel tekst (advertentie bvb) plaatsen. Als er na jou een andere persoon ook een inzet plaatst, kan jij worden uitbetaald en krijg je de volledige inzet terug + bvb 5% extra.
Dit betekent dat er altijd wat meer inzetters of hogere inzetten moeten gebeuren.

Dit heeft dus geen piramidevorm, maar er is wel sprake van inzetten, winsten enzoverder...

Is dit dan een legaal advertentiesysteem of illegaal kansspel?

Een voorbeeld van een bubble vind je op:
http://spaarbubble.info/uitleg.php

(hier staat tevens een meer gedetailleerde uitleg)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
deJan
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 06 sep 2006 22:01

niemand?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 06 sep 2006 22:15

Zie art 1964 tem. 1967 van Het burgerlijk wetboek.

Reclame

deJan
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 06 sep 2006 22:21

beste Lex

Ik ben niet zo goed thuis in de juridische wereld, daarom heb ik de vraag hier gesteld.

Ik heb de artikels opgezocht, en hieruit zou ik opmaken dat elk dit legaal is omdat het een 'kanscontract' is. Ik betwijfel echter of ik het bij het rechte eind heb. Als er geen andere beperkingen zijn buiten deze artikeltjes, zou elk kansspel toch legaal zijn?

alvast bedankt voor je antwoord

Terug naar “Algemeen”