bijkomende verzekering arbeidsongeschiktheid

lohabra
Topic Starter

bijkomende verzekering arbeidsongeschiktheid

#1 , 20 mei 2025 21:15

Wij hebben via de werkgever een aanvullende verzekering arbeidsongeschiktheid.

Daar heeft mijn echtgenote een aanvraag ingediend, wegens arbeidsongeschiktheid.

https://www.vanbreda-health.be/nl/arbeidsongeschikt/

Na mijn aangifte, krijgt mijn echtgenote per mail onderstaande reactie :

Wij verwijzen naar de aangifte van uw arbeidsongeschiktheid startend op 04/01/2025.

Wij hebben uw schadedossier voorgelegd aan de raadgevende arts. Op basis van de ontvangen informatie gaat hij gedeeltelijk akkoord met het oordeel van uw behandelende arts.

Concreet verleent hij zijn akkoord voor onderstaande periodes:

Ontvangen informatie via uw werkgever

Goedkeuring door verzekeringsarts

04/01/2025 - 31/03/2025

100%

04/01/2025 - 31/03/2025

100%

01/04/2025 - 30/04/2025

100%

01/04/2025 - 30/04/2025

50%

De betalingen in uw dossier starten na het verstrijken van de carenzperiode zoals opgenomen in de polisvoorwaarden.

Nergens in de mail, wordt er mij echter concreet vermeld waarop de arts van de verzekeraar deze beslissing baseert.

Mijn vraag is daarom eigenlijk heel eenvoudig :

Wat zijn mijn rechten in deze ?
Is er bepaalde informatie die de arts haar moet meedelen, als ze er nadrukkelijk om vraagt ?
Of mag de arts voor de periode 01/04/2025 - 30/04/2025 haar zomaar 50 procent weigeren, zonder haar ooit te moeten motiveren waarop hij deze beslissing baseert ?

En als ze dan zélf concreet de vraag stelt, heeft mijn echtgenote dan het recht dat de arts haar deze informatie overmaakt ?
Of kan mijn huisarts concreet deze informatie opvragen ?

Wat zegt de wetgeving hieromtrent ?

Op welke informatie heeft zij recht ? En hoe kan zij het best het recht op deze informatie bewerkstelligen, als de verzekeringsmaatschappij haar niet meteen deze informatie wil verschaffen ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

EscalatorCrow
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2025 14:13

Ik heb een aantal jaren geleden iets gelijkaardigs meegemaakt met Vanbreda, met een gelijkaardige verzekering en met een vergelijkbare periode van ziekte. Juridisch kan ik je echter niet verder helpen, daarvoor ontbreekt het mij aan voldoende kennis.

Na bijna 8 jaar lang maandelijks een 40-50 EUR af te dragen voor die verzekering, was ik zo gedegouteerd over de beoordeling van de arts – die mij nooit persoonlijk had gezien of gesproken – dat ik toen besloten had in mijn pen te kruipen. Nadat ik mijn werkgever had geïnformeerd over de manier waarop er met hun werknemers werd omgegaan, en nadat ik de Orde der Geneesheren op de hoogte had gebracht van het feit dat een arts zonder enig consult de diagnose en behandeling van een collega-arts als onjuist bestempelde, ontving ik een zeer droge brief van Vanbreda (dat telkens een kopie van mijn verstuurde brieven kreeg). Daarin werd meegedeeld dat mijn dossier opnieuw werd geëvalueerd, en dat ik alsnog volledig werd vergoed.
Een jaar later is mijn werkgever overgeschakeld naar DKV.

Reclame

Terug naar “Algemeen”