Wij hebben via de werkgever een aanvullende verzekering arbeidsongeschiktheid.
Daar heeft mijn echtgenote een aanvraag ingediend, wegens arbeidsongeschiktheid.
https://www.vanbreda-health.be/nl/arbeidsongeschikt/
Na mijn aangifte, krijgt mijn echtgenote per mail onderstaande reactie :
Wij verwijzen naar de aangifte van uw arbeidsongeschiktheid startend op 04/01/2025.
Wij hebben uw schadedossier voorgelegd aan de raadgevende arts. Op basis van de ontvangen informatie gaat hij gedeeltelijk akkoord met het oordeel van uw behandelende arts.
Concreet verleent hij zijn akkoord voor onderstaande periodes:
Ontvangen informatie via uw werkgever
Goedkeuring door verzekeringsarts
04/01/2025 - 31/03/2025
100%
04/01/2025 - 31/03/2025
100%
01/04/2025 - 30/04/2025
100%
01/04/2025 - 30/04/2025
50%
De betalingen in uw dossier starten na het verstrijken van de carenzperiode zoals opgenomen in de polisvoorwaarden.
Nergens in de mail, wordt er mij echter concreet vermeld waarop de arts van de verzekeraar deze beslissing baseert.
Mijn vraag is daarom eigenlijk heel eenvoudig :
Wat zijn mijn rechten in deze ?
Is er bepaalde informatie die de arts haar moet meedelen, als ze er nadrukkelijk om vraagt ?
Of mag de arts voor de periode 01/04/2025 - 30/04/2025 haar zomaar 50 procent weigeren, zonder haar ooit te moeten motiveren waarop hij deze beslissing baseert ?
En als ze dan zélf concreet de vraag stelt, heeft mijn echtgenote dan het recht dat de arts haar deze informatie overmaakt ?
Of kan mijn huisarts concreet deze informatie opvragen ?
Wat zegt de wetgeving hieromtrent ?
Op welke informatie heeft zij recht ? En hoe kan zij het best het recht op deze informatie bewerkstelligen, als de verzekeringsmaatschappij haar niet meteen deze informatie wil verschaffen ?