Maar mijn vraag was eigenlijk of ik in dit geval van mijn verzekering kan eisen dat ze mij de geleden schade vergoeden en dat ze nadien het geld dan zelf terugvorderen van de aansprakelijke?
Ik heb een gelijkaardig schadegeval gehad.
overeenkomsten:
-fietser reed mij aan (van links, remde zelfs niet)
-tegenpartij was onvermogend (asielzoeker met uitkering) en had geen familiale
-geen omnium
-rechtsbijstand
verschil:
-ik had een getuige
Door de getuige was de verzekering vrij zeker van mijn gelijk.
Door het vermoeden van insolvabiliteit van de tegenpartij was er sprake van een 'fonds' dat mijn schade eventueel zou uitkeren, MAAR de insolvabiliteit moest dan eerst vastgesteld worden. (Met een bewijs van insolvabiliteit zou de verzekering vermeden hebben de zaak te laten voorkomen omdat er dan toch niets te recupereren viel.) Hiervoor zou er een inspecteur van de verzekering langsgaan bij tegenpartij, om vast te stellen of die niet in weelde leefde. Die poging is gebeurd maar tegenpartij gaf zich niet thuis waardoor die vaststelling niet is kunnen gebeuren - iets wat uiteindelijk een groot nadeel voor de tegenpartij is geworden.
Vervolgens besloot de verzekering de zaak toch voor de rechtbank te laten komen en werd de rechtsbijstand ingeschakeld. Tegenpartij kwam plots ook met een advocaat op de proppen.
De zaak werd volledig in mijn voordeel uitgesproken en tegenpartij heeft uiteindelijk het volledige bedrag van mijn herstellingsfactuur terugbetaald.
Het geheel heeft 2 jaar aangesleept en er is nooit sprake geweest van vooruitbetaling van de schade door mijn verzekering, hoe zeker ze ook van mijn gelijk waren.
Zonder getuige denk ik dat mijn zaak heel anders was verlopen. Bovendien speelt de status van zwakke weggebruiker heel vaak in het voordeel van de fietser.