verhoging autoverzekering

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

verhoging autoverzekering

#1 , 18 sep 2009 22:24

heb voor mijn wagen een omniumverzekering. in april heb ik kort na elkaar 2 schadegevallen waar ik geen fout aan heb. 1X vandalisme door onbekende op een parking met deuk in portier en 3 weken later barst in voorruit. beide zijn gedekt door mijn omnium en kosten worden door verzekering volledig terugbetaald. tot daar het goede nieuws.
omdat ze door deze 2 schadegevallen zoveel (!!)schade( totaal 1500€) hebben moeten terugbetalen EIST mijn verzekeringsmaatschappij als compensatie voor het geleden verlies (?!) dat ik ook mijn brandverzekering en familiale bij hen neem. dit weiger ik omdat ik daarvoor goed zit bij een andere firma.
krijg nu een mail (geen brief) met de melding dat mijn premie verhoogd wordt met 20% en de de volledige vrijstelling die ik genoot wordt nu een franchise van 400€. er wordt zelfs bij vermeld dat het mijn eigen schuld is omdat ik bij hen geen brandverzekering en familiale neem.
is dit een correcte manier van handelen???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 sep 2009 10:01

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek zorgvuldig in uw polis of uw verzekeraar eenzijdig uw premie mag verhogen met 20% en een franchise van 400€. mag invoeren.

Is dit niet het geval dan kan u uw overeenkomst beëindigd achten mits dit gemotiveerd en aangetekend mee te delen aan uw verzekeraar.
U kan ook de zaak aanhangig maken bij de Ombudsdienst Verzekeringen(K.B.22/02/1991) http://www.ombudsman.as/nl/home/index.asp , nadat u vergeefs uw verzekeraar hebt aangemaand van zijn eisen af te zien.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scoda1
Berichten: 3

#3 , 01 okt 2009 17:53

bent u zeker dat de maatschappij dit "eist" of is het de makelaar, zelf ben ik makelaar maar ik heb nog nooit dergelijke eisen gekregen. Bij opslag kan u onmiddellijk van maatschappij veranderen volgens de wet. In uw geval zou ik van makelaar en maatschappij veranderen


groetjes

Reclame

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#4 , 14 nov 2009 23:22

was even deze topic uit het oog verloren.
het is een mail van de maatschappij die naar de makelaar werd gestuurd en naar mij werd geforward. er wordt bij vermeld dat als ik niet akkoord ben met die nieuwe voorwaarden ik het contract kan opzeggen.
3 vragen
1. is het forwarden van een mail voldoende om kennis te geven van de gewijzigde toestand of moet dit met een officiele brief?
2.als ik mijn omnium opzeg blijft dan mijn gewone aansprakelijkheidsverzeker doorlopen of wordt die dan ook opgezegd?
3.Kunnen gevallen van vandalisme en glasschade je bonus-malus beinvloeden of een gewone verzekering. mijn makelaar "verwittigt" me immers dat als ik van verzekering verander dat deze schadegevallen aan de nieuwe verzekering worden doorgegeven en dat ik dan ook hogere premies zal moeten betalen bij een andere verzekering[/quote]

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 14 nov 2009 23:29

Wanneer en hoe je bonus-malus wordt aangepast en andere geldige redenen voor verhoging van de premie moeten in je polis vermeld staan.

Terug naar “Algemeen”