Dekt verzekering kapotte leiding

Atlantiscat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dekt verzekering kapotte leiding

#1 , 02 mar 2024 15:35

Hallo

Ik heb in mijn badkamer een lekkende buis die voor schade aan men tegels heeft gezorgd en waterschade bij de onderburen.
Het appartementsgebouw is verzekerd via een blokpolis (AG insurance), ikzelf heb een indoedelverzekering bij Ethias. Ethias heeft al laten weten dat zij dit niet dekken dat dit voor de blokpolis is (volgens hen alles wat vastzit aan het gebouw is voor de blokpolis?).
De Syndicus liet mij weten dat de verzekering van het gebouw wel de schade bij de onderburen en mijn tegels dekt, maar niet tussenkomt voor de reparatie of leggen van een nieuwe waterleiding.
Klopt dit? Ik krijg veel tegenstrijdigheden te horen als dat de blokpolis alles moet dekken, of de blokpolis dekt enkel maar de gevolgschade van de kapotte leiding maar niet de leiding zelf. Terwijl de leiding toch ook aan het gebouw vastzit?

Iemand die hier meer over weet? Verloopt dit correct? Zijn er nog stappen te nemen?

alvast bedankt
Sara

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 02 mar 2024 15:51

De leiding repareren of vervangen op kosten van de verzekering zal m.i. niet lukken. Gewoon omdat dit onder onderhoud valt , dat je sowieso moet (laten) doen, of gedaan hebben.

Wat wel meestal in de dekking meezit, is het opzoeken van het lek, het openbreken van vloer/plafond/muur , en na vervangen van de leiding in kwestie het herstellen van de opengemaakte delen van het gebouw + evt herstelling van de schade bij buren.. En dat is het dan.

Atlantiscat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2024 17:00

De leiding repareren of vervangen op kosten van de verzekering zal m.i. niet lukken. Gewoon omdat dit onder onderhoud valt , dat je sowieso moet (laten) doen, of gedaan hebben.

Wat wel meestal in de dekking meezit, is het opzoeken van het lek, het openbreken van vloer/plafond/muur , en na vervangen van de leiding in kwestie het herstellen van de opengemaakte delen van het gebouw + evt herstelling van de schade bij buren.. En dat is het dan.
Dus klopt het wat ze zeggen. Bedankt voor de info.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 02 mar 2024 17:10

Brandverzekering dekt idd alleen de gevolgschade. Niet de schade zelf. 8

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 mar 2024 18:14

Anders zouden bijna alle landnoten het onderhoud van hun woning laten uitvoeren op kosten van de verzekering...

Atlantiscat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2024 09:02

Bedankt voor de info.
Dan weet ik dat het correct is. Had wel een vermoeden maar door iedereen "zijn raad" weet je het op de duur niet meer.

Terug naar “Algemeen”