Bestuurdersverzekering en arbeidsongeschiktheid

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Bestuurdersverzekering en arbeidsongeschiktheid

#1 , 20 feb 2024 14:33

Hello iedereen,

Ik was een bestuurdersverzekering aan het bekijken voor de wagen. De medische kosten die gedekt worden lijken mij op eerste zicht niet zo interessant, daar ik ook een hospitalisatieverzekering heb (die voor zover ik weet ook ongevallen vergoed). Hetgeen mij meer interesseert is uitkering/vergoeding in geval van arbeidsongeschiktheid (ben zelfstandige).

In de voorwaarden staat dit:
De volgende schade is niet verzekerd:
1- dewelke het gevolg is van een tijdelijke arbeidsongeschiktheid van minder dan 50 %;

2- voor de eerste 15 % van de blijvende arbeidsongeschiktheid. Voorbeelden:
• ongeschiktheidsgraad van 15 % of minder: geen vergoeding;
• ongeschiktheidsgraad van 60 %: vergoeding van 45/60 van het schadebedrag;

Nu vroeg ik mij af hoe ik dat moet interpreteren. Stel ik verdien maandelijks 3000 euro bruto. Ik heb een ongeval met de wagen als bestuurder. Ik breek mijn arm hierbij en ben bijgevolg bijvoorbeeld 15 dagen niet in staat om te werken.
Wil dat dan automatisch zeggen dat ik 50% of meer tijdelijk arbeidsongeschikt ben? (Ik kan namelijk mijn werk niet uitvoeren met een gebroken arm).

Ik snap niet goed hoe je minder als 100% arbeidsongeschikt kan zijn. Ofwel kan je werken en ben je dus 0% arbeidsongeschikt, ofwel ben je dusdanig gewond dat je niet kan werken en ben je dus 100% arbeidsongeschikt, maar ik vermoed dat dit zo wel niet zal werken...

Gezien ik dan 15 dagen niet kon werken, zou de uitkering dan +- 1500 euro zijn, zie ik dat correct?

Iemand die weet hoe dat precies werkt die arbeidsongeschiktheid percentages?

Merci voor jullie insights en ervaringen!

Reclame