familiale dekt (onterecht?) niet

Jansenniek5
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

familiale dekt (onterecht?) niet

#1 , 18 feb 2024 09:39

Goedemorgen,

Nieuw op het forum en was op zoek naar advies/informatie bij jullie. De situatie is als volgt; ik woon in Nederland en mijn schoonouders komen uit Belgie. Ze komen af en toe op bezoek bij ons en de laatste keer waren ze oppassen op onze kinderen, terwijl wij niet thuis waren. Bij het gebruik van onze gloednieuwe inductieplaat, is er een pan op gevallen en een barst in de glasplaat gekomen.

Onze woonverzekering of glasverzekering dekt deze schade niet in Nederland. Mijn gevoel was dat een aansprakelijkheidsverzekering (in NL) of familiaile verzekering (be) dit zou moeten dekken. Er wordt immers materiele schade aangebracht aan derden.

De reactie van de verzekeraar van onze schoonouders was dat deze schade niet gedekt is omdat het gebeurd is tijdens gebruik. Was er nou gewoon iets op gevallen (zoutpotje) dan was het wel gedekt. Deze redenatie volg ik volledig niet, ik begrijp niet waarom deze schade niet gedekt zou zijn, met deze argumentatie. De kosten waren behoorlijk om het te repareren. Ik ben benieuwd naar jullie visie, dank hiervoor.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2024 10:02

https://hetfinancieelhuis.be/blog/wat-i ... erzekering

https://www.wijzeringeldzaken.nl/verzek ... ~:text=Bij

Toch eerst eens aandachtig de dekkingen in de polissen lezen. Verschilt van de ene en de andere verzekering.

Jansenniek5
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 feb 2024 19:50

Dank voor de reactie; in Belgie was de schade inderdaad wel gedekt onder een brandverzekering, echter onze woonverzekering inclusief glasdekking, dekt NIET de schade voor glasplaat van de kookplaat helaas.

Dat was ook de primaire reactie van de Belgische verzekeraar van mijn schoonouders; het zal vallen onder de brandverzekering, echter is dat vanuit Belgisch perspectief geredeneerd. In ons geval is dat dus niet zo, dus is mijn aanname dat een familiale verzekering de volgende zou zijn in de rij om aanspraak te maken op dekking.

De crux zat volgens die verzekeraar in het gebruik van de kookplaat; omdat het door schoonouders op dat moment gebruikt werd, zou het niet onder de dekking vallen. En juist die redenering volg ik niet. wat is het verschil of je aan het koken bent of dat er spontaan iets op valt door jouw toedoen? In beide gevallen breng je toch materiele schade aan bij derden, waarvoor een familiaile verzekering primair is?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6860

#4 , 01 mar 2024 09:56

Hebben uw schoonouders een fout gemaakt bij de behandeling van die kookplaat, en heeft die eventuele fout geleid tot de schade aan uw kookplaat? Enkel in dat geval zou er volgens mij een tussenkomst van de familiale BA verzekering kunnen gevraagd worden. Houd dan ook nog rekening met de franchise.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2024 11:20

Wat ik niet begrijp uw Belgische schoonouders hebben en ongelukje met uw inductieplaat ( of het nu per ongeluk is of door gebruik maakt niet uit zolang het niet exprese is..
Dit schadegeval behoort tot de meeste Belgische polissen en het handelt hier om Belgische verzekerden.
Het is de Belgische verzekeringen die de schade moet vergoeden en niet uw Nederlandse polis. Die heeft hier niets mee te maken. Factuur door uw schoonouders aan hun verzekering voorleggen.

Terug naar “Algemeen”