Auto omnium met Engelse franchise

Dobby
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Auto omnium met Engelse franchise

#1 , 07 jan 2024 17:22

Hi , Heb auto (kampeerwagen) omnium polis met Engelse frachise 500€ . Schadebedrag op bestek/expertise/goedkeuring is 683€ incl. (565 excl) . Mij. vergoed slechts 183€ geen franchise ; Dus
eist 1st officiele herstelfactuur onder het mom van : quote " indien het voertuig hersteld wordt en de herstellingskosten het bedrag van EUR 500, excl. BTW, overschrijden " Ik wil NU het integrale schadebedrag omdat : kan zelf herstellen/hersteller wil cash/andere hersteller/hoeft niet verplicht te herstellen , e.a.
Graag advies .

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 07 jan 2024 17:59

Tja, u hebt een overeenkomst afgesloten, die zo'n Engelse franchise inhoudt.
Dan moet u de regels maar volgen, dacht ik
Dus laten herstellen, na akkoord van de verzekeraar (via hun expert). Ik kan me anderzijds wel voorstellen dat een carrossier niet direct staat te springen om een schade van zo'n "klein bedrag" te gaan uitvoeren.

Hebt u trouwens een bestek ingediend?

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 07 jan 2024 21:23

Beste

In de BA verzekering wordt u het bedrag incl BTW uitbetaald ongeacht of u laat herstellen of niet omdat tegenpartij schade vergoedt.
In omnium is er geen tegenpartij en bepalen de algemene voorwaarden van de polis de schaderegeling.
Dat betekent dat men perfect de BTW pas kan uitbetalen op basis van een herstel factuur. Of dat men perfect een factuur kan vragen vooraleer schade te vergoeden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Dobby
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2024 23:46

Hallo, ik zei bestek en expertise en akkoord Mij.voor gans schadebedrag okay , maar weerhouden franchise, die verworvenis, enkel met een faktuur.
In de alg.vw staat 'herstellen' maar die door wie , dus zelf herstellen moet ook kunnen .
Dit stond ooit op dit forum : quote
Normaal moet je gewoon de schade vergoed krijgen. Het is niet verplicht om het geld dat je door middel van de schade hebt ontvangen te investeren in de herstelling van de schade.
De schadevergoeding moet bestaan uit alle kosten die zijn gemaakt naar aanleiding van het schadegeval. De regel in het Belgische recht is de integrale schadevergoeding.
‘De schade aan een voertuig, vloeit niet voort uit het feit dat het slachtoffer de prijs van de zaak moet derven, doch wel hieruit dat het van de zaak zelf is beroofd; de benadeelde moet dus worden hersteld in de toestand waarin hij verkeerde ten dage van het ongeval indien het voertuig niet beschadigd was geweest door de fout van de veroorzaker van het ongeval, zonder dat het slachtoffer moet aantonen dat het al dan niet herstellingen heeft laten uitvoeren .‘(Cass. 13 januari 1983,J.J.P. 1984
‘U MAG deze herstelling dus laten uitvoeren en hiervoor het factuur binnenbrengen‘ houdt niet in dat u VERPLICHT bent de herstelling te laten uitvoeren om uw schadevergoeding te ontvangen.
Unquote
Ga ik een proces winnen hierover?

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2024 01:14

Zie #3. Er is geen tegenpartij waardoor u niet onder deze regelgeving valt.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#6 , 08 jan 2024 15:45

Dobby

zoals gezegd : dat arrest geldt voor de BA verzekeringen waarbij een tegenpartij de schade zal vergoeden, ongeacht of u die herstelt of niet. Uitgangspunt is als je iemand schade berokkent, je die partij moet vergoeden voor de schade die jij hebt aangericht, ongeacht herstelling.
Hier is geen tegenpartij. Hier vraag jij aan een contractuele omniumverzekering die je afsloot om de schade te betalen. En in dart geval zijn het je contractvoorwaarden die tellen. En die kunnen perfect een factuur vragen. En zelf herstellen mag : als jij zelf een rechtsgeldige factuur kan uitschrijven. (bob indien je zelf garagist/carrossier bent)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”