Boiler water ventiel kapot dus hoge afrekening.

Sarah11222001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Boiler water ventiel kapot dus hoge afrekening.

#1 , 12 dec 2023 08:17

Heyhey, hoop iemand kan me beetje verder helpen hier.

Dus wij hebben een factuur gekregen 4000 euro van het water. Iemand van de water maatschappij is langsgekomen en zei dat er iets mis was met een ventiel van de boiler.
Nu ze zijn 2 jaar geleden een nieuwe boiler komen plaatsen + er is een controle uitgevoerd zoals het moet. Op de foto’s van de plaatsbeschrijving is ons appartement, is er duidelijk de oude boiler te zien met het zelfde ventiel als er nu op staat. Deze hadden ze eigenlijk moeten vervangen bij het plaatsen van een nieuwe boiler.
Onze water maatschappij heeft ons een jaar laten afwachten om ons dan pas te bellen dat we hoog verbruik hebben. Er is nergens een lek.

Voor zekerste gaan we iemand van onze brandverzekering laten afkomen om een lek om te sporen maar als dit niet het geval is en alles ligt aan de ventiel van de boiler dan kunnen wij dit toch aanvechten?

Ik heb factuur van plaatsen nieuwe boiler / foto’s van oude en nieuwe boiler / document of attest van controle boiler + vandaag komen ze nieuwe ventiel plaatsen dus daar is ook een factuur van.

Mvg
Sarah

Freec
Berichten: 77
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2023 09:02

Je kan zelf uw waterverbruik toch opvolgen?
Als er dan ineens ontzettend veel verbruik is, moet je dat merken. Zeker als het dan al 2 jaar aan de gang is....

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2023 10:26

Bovendien ontvangt men normaal tussentijdse facturen.
Watermij zal volgens mij recht in haar schoenen staan.
U moet ook regelmatig het ventiel testen, is een vereiste en ook voor de veiligheid.

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 12 dec 2023 10:55

U gaat vooral en fout van iemand moeten kunnen aantonen. Ventiel werkte waarschijnlijk nog perfect tijdens de laatste controle.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#5 , 12 dec 2023 15:27

Beste

het is een gedrag van goede huisvader om de diverse meterstanden (water, gas, elektriciteit) regelmatig te noteren. Zo kan u zelf snel anomalieën vaststellen. De watermaatschappij is pas actueel bezig met digitale meters dus was voorheen enkel bij de opname in kennis van het verbruik. uw brandverzekering zal hier niet in tussen komen. De oorzaal : ventiel stuk heeft u al gevonden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sarah11222001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2023 19:02

Hey iedereen,

Vele reageren hierop dat wij dit moesten nakijken. Maar als je ergens al 3 jaar woont, er lekt geen water nergens ( want wij zien of horen niets ), de water maatschappij laat niets weten aan ons dan kunnen wij niet weten dat onze watermeter niet klopt.

Een boiler kan tot 10 jaar meegaan, net hetzelfde met ventiel bij wijze van spreken. Dus als je een nieuwe boiler plaatst , kijk je volgens mij als technieker na of de rest van de apparaten nog werken en vervang je die eventueel mee als zekerheid….. Wij hebben onze controle laten uitvoeren om de boiler zoals het wettelijk moet, we hebben onze huisbaas direct op de hoogte gebracht.

Heb facturen plaatsen boiler / controle ervan en dat er nieuw ventiel geplaatst is vandaag.
Deze avond sluiten wij het water volledig af, schrijf ik de meterstanden op en bekijk deze morgen opnieuw. Als het op zelfde is blijven staan lag dit aan het ventiel , waar wij niet konden zien / horen dat em lekte. Heb ik dan wel genoeg ‘ poten’ om op te staan ?

LeenW
Berichten: 12860

#7 , 13 dec 2023 19:07

Ik zal het anders vragen, van wie verwacht u dat die de afrekening gaat betalen?

Sarah11222001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 dec 2023 19:09

Ben zeker iedereen echt al dankbaar voor te reageren. Ik probeer op verschillende manieren oplossingen te zoeken omdat ik zelf hier niet echt van op de hoogte ben. Er zijn zo veel verschillende regels hier rond. Sommige staan in wetboek / sommige niet maar dan weer anders vermeld dus is echt super ingewikkeld allemaal

Als het ventiel moest vervangen worden bij het plaatsen van een NIEUWE boiler dan moet de persoon het ventiel toch ook vervangen?
Dus de persoon die ventiel heeft geplaatst is toch ook deels aansprakelijk ?

Sarah11222001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 dec 2023 19:10

Want snap het idee van ventiel kan perfect gewerkt hebben wij de verplichte controle van de boiler, want dat is hun taak niet om dat dan te bekijken maar gwn te zien of de boiler nog voldoet aan de wettelijke regels ervan. Maar als je iets nieuw komt plaatsen, vervang je alles wat er bij hoort…..

mbbs1024
Berichten: 477

#10 , 14 dec 2023 00:57

De stand van een watermeter is toch zeer makkelijk af te lezen.
Ik hou de stand van al mijn tellers (water, elektriciteit, zonnepanelen, gas) maandelijks bij in een rekenblad, dan zie je direct of er de voorbije maand iets abnormaal aan de hand is, en duurt het geen jaren en wordt je niet verrast met een torenhoge faktuur

Terug naar “Algemeen”