gratis advocaat verzekering

Rietje36
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

gratis advocaat verzekering

#1 , 12 nov 2023 16:14

Ik heb verleden jaar een klacht gaan indienen bij de politie. Deze klacht is bij de onderzoeksrechter en er is dus een gerechtelijk onderzoek aan de gang. Ik wil mij burgerlijke partij stellen en eventueel een schadevergoeding eisen. Benadeelde persoon ben ik al.
Echter ben ik niet van zin om enorm veel geld uit te geven aan advocaatkosten.
Heb ik dan recht op een advocaat via de familiale verzekering als de zaak wordt doorverwezen en ik een schadevergoeding zal eisen? Bij de familiale verzekering heb ik rechtsbijstand.
Indien niet gaat dan ga ik ook geen advocaat nemen denk ik.
Probleem is wel dat de familiale bij mijn huidige verzekeraar is opgezegd en zal eindigen eind deze maand. Welke problemen kan dit geven ? Kunnen ze weigeren mij een gratis advocaat te geven?
Kan dit zaakje om één of andere reden ( al dan niet gratis of geen advocaat ) voor mij nog een groot financieel gevolg hebben?

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 13 nov 2023 20:44

Beste

Op basis van deze inhoud kan geen antwoord gegeven worden op deze zaak. De rechtsbijstand bij een familiale verzekering is enkel geldig voor verzekerde schadegevallen. De rechtsbijstand en eventueel advocaat is dus enkel beschikbaar indien u als aansprakelijke in een schadegeval betrokken bent. Vb uw hond valt een passant aan met zware medische gevolgen en de mutualiteit vordert de medische kosten terug. Dan zal uw verzekering tussenkomen en indien nodig rechtsbijstand voorzien.
Maar als u bvb een rechtszaak begint tegen een derde wegens oplichting, of tegen uw autogarage wegens contractuele geschillen, dan zal die rechtsbijstand niet aangesproken kunnen worden. Want dat zijn geen ‘schadegevallen’ die verzekerd worden in een familiale verzekering.
Uit uw beschrijving lijkt de kans klein dat de rechtsbijstand van de familiale gaat tussen komen. Belangrijke vraag : heeft u - gezien blijkbaar al een dossier van een jaar oud - vorig jaar dit dossier aangegeven bij uw verzekeraar? Indien niet sowieso niet meer haalbaar. Je wordt geacht een schadegeval binnen de 7 dagen aan te geven. Een jaar wachten, intussen zelf juridische stappen zetten zonder juridisch advies van de verzekeraar, en nu verwachten dat zij de rekening oprapen…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 13 nov 2023 21:03

En uw nieuwe verzekering - familiale - brand - algemene rechtsbijstand met inbegrip van contracten zullen die zaak niet op zich nemen.

Reclame

Terug naar “Algemeen”