Instorting aanpalende woning tijdens verkoop mijn woning

RobrechtVdd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Instorting aanpalende woning tijdens verkoop mijn woning

#1 , 04 nov 2023 15:44

Dag allen,

Op vrijdag 27 oktober hebben wij ons appartement in Brussel te koop gezet op Immoweb omwille van een verhuis naar de Brusselse rand. Via onze bank hebben we een overbruggingskrediet van 405.000 euro aan 6%. Ons appartement werd door onze bank ook geschat op 456.000euro (als onderdeel vh overbrugginskrediet).

Gisteren op 3 november is het aanpalende appartement volledig ingestort. Zie link onderstaand op de foto is mijn appartement aanpalend lager wit gebouw rechterzijde.

Hierdoor heb ik volgende schade:
1. mogelijke schade aan mijn woning,
2. uitstel van het te koop stellen van de woning die impact heeft op interestlasten overbruggingskrediet (voorlopig mag mijn woning niet betreden worden wegens stabiliteitsrisico enz.),
3. waardevermindering van mijn woning ten gevolge van toekomstige werkzaamheden, onzekerheid door mogelijke infiltratie water in gemeenschappelijke muur, terras die afgeschermd was van geluid straatzijde die nu plotseling naar werf en straatgeluid ligt.

Eerlijk gezegd vrees ik vooral punt 3. Ik zie het heel moeilijk om het appartement nog aan de geschatte waarde te verkopen.

Mijn vraag is, is het mogelijk om alle schade te verhalen op mijn buur?

Dank,

https://www.bruzz.be/samenleving/huis-v ... 2023-11-03

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 04 nov 2023 21:55

probleem zal zijn dat men eerst de oorzaak van de instorting moet vaststellen en pas daarop zal u verder kunnen gaan.

spijtig genoeg zal dit een werk van lange adem worden (jaren)

bosprocureur
Berichten: 6861

#3 , 05 nov 2023 17:09

Hebt u een of andere vorm van rechtsbijstandsverzekering (bv via familiale of zo )?

Dat zou echt wel kunnen van pas komen. Al eens bij uw makelaar langsgeweest om te informeren wat uw verzekeringen hier kunnen in betekenen ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 13 nov 2023 21:06

Zie o.a. naar de zaak van school op Zuid of Paardenmarkt Antwerpen...duurt jaren.
Hopelijk hebt u goede verzekeringen.. In principe kunnen alle mogelijke vormen van schade(vergoeding) gevorderd worden maar u zal wel 'enige tijd ' moeten in rekening brengen.
Want wie is uiteindelijk aansprakelijk?

Terug naar “Algemeen”