Annulatieverzekering ongeldig omdat ze niet is afgesloten op de boekingsdag?

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

Annulatieverzekering ongeldig omdat ze niet is afgesloten op de boekingsdag?

#1 , 03 mar 2023 23:03

Goeiedag,

Ik sloot op 26 oktober op een online platform om 23u een eenmalige annulatieverzekering (voor 1 reis) af voor een (vlieg)reis van 30 oktober tot 4 november.
Deze reis had ik geboekt op 23 oktober. Op 28 oktober krijgt mijn vriendin covid. Ik lees het contract (in pdf vorm) en daarin wordt verwezen naar algemene voorwaarden op hun website.

In deze algemene voorwaarden staat:
- Deze tijdelijke verzekeringspolis dient minstens 30 dagen voor vertrek onderschreven te worden.
Vindt de boeking binnen 30 dagen voor vertrek plaats, dan kan de tijdelijke annulatieverzekering
enkel op datum van boeking afgesloten worden.
Ik neem vervolgens op 28 oktober contact op met hun klantendienst met deze 2 vragen:
- Vertel mij of dit contract geldig is voor een reis geboekt op 23 oktober, en of ik dus gedekt ben of niet
- Indien ik niet gedekt ben, omdat het niet kon afgesloten worden zoals de algemene voorwaarden vermelden, graag terugbetaling van de polis

Antwoord is: nee u bent niet gedekt omdat het contract niet kon afgesloten zie algemene voorwaarden, nee u krijgt uw premie niet terug zie wet 4 april 2014.
Nu is het zo dat je bij het aangaan van een contract wordt geacht de algemene voorwaarden te kennen en te aanvaarden. Die voorwaarden staan op dezelfde pagina waar je je verzekering hebt aangemaakt, ze staan nog eens in de Algemene Voorwaarden zelf (die je vindt in een link op die pagina) èn worden herhaald tijdens de bestelprocedure.

Onze website weet namelijk niet of je die dag hebt geboekt of niet. Jij wel, en jij hebt toch de verzekering aangegaan. Dan geldt uiteraard ook voor jou dat we volgens de wet op de verzekeringen van 4 april 2014 geen terugbetalingen van de premie kunnen noch mogen doen.
Hun website heeft bij het online afsluiten van de polis enkele validatievelden en datumvelden, alsook land van bestemming, deze komen ook te staan in "het contract" dat je per mail krijgt, maar geen van die velden bevat "boekingsdatum". Hun website doet dus geen extra validatie om te weten of de boekingsdatum wel op dezelfde datum gebeurd is, buiten ergens in de algemene voorwaarden en in kleinere lettertjes dit vermelden bij het bestelproces, wat een betaling is die op 30 seconden geregeld is. Dat heb ik ook zo allemaal verteld maar het maakt geen verschil: geen reis terugbetaling en ook geen premie terugbetaling.

Deze situatie wreet al enige tijd aan mij, we zijn dus heel wat geld verloren doordat de reis in het water viel, en bovendien waren we dat geld van die tijdelijke annulatie-verzekering ook nog kwijt. Wat mij het meest stoort is dat ik voel dat mij hier onrecht aangedaan is waardoor een soort haatgevoelens opkomen.

Als een jurist mij zou kunnen bevestigen dat ik geen poot heb om op te staan, en dat deze verzekeraar volledig in zijn recht is, dan zou ik dit beter kunnen leren accepteren en achter mij laten, als duurbetaalde nonchalantie. Ik zelf dacht altijd dat een contract niet geldig is als er niet voldaan wordt aan de voorwaarden in het contract, en je dus ook niet moet betalen voor een ongeldig contract.

Vriendelijke groeten

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding