Brandverzekering, oorzaak/gevolgschade waterinsijpeling dak

Bedc
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Brandverzekering, oorzaak/gevolgschade waterinsijpeling dak

#1 , 14 nov 2022 21:04

Hallo,

Ik heb waterschade door insijpeling langs mijn dakpannen en schouw. De brandverzekering zegt dat de beschadigde nokgording niet gedekt is (als gevolgschade).

De voorwaarden stellen dat men enkel dekking biedt voor de gevolgschade veroorzaakt door de waterinfiltratie zelf. Er is geen tussenkomst voor het herstellen van de dakbedekking (oorzaak).
Het lexicon definieert de dakbedekking als: 'De bedekking die het dak waterdicht maakt (zoals pannen, leien en roofing), zijn directe ondersteuning (zoals panlatten en platen waarop roofing wordt bevestigd) en de isolatie tussen voornoemde elementen en de draagstructuur van het dak.'
De draagstructuur van het dak, is dat nu onderdeel van de opsomming of plaatsbepaling van de isolatie?
M.a.w. wordt dat hier effectief uitgesloten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2022 03:10

Draagstructuur maakt in principe geen deel uit van de dakbedekking maar van de dakconstructie.

Taalkundig lees ik de zin uit het lexicon ook zo. Enerzijds door het woord ‘en’ voor de isolatie, wat aanhaalt dat dit het laatste punt van de opsomming is. Anderzijds doordat de isolatie tussen de ondersteuning en draagstructuur wordt aangebracht, waardoor de laatste ‘en’ hierop slaat.

Volgens mij is dit dus gevolgschade.

Reclame

Terug naar “Algemeen”