Uitbetaling schuldsaldoverzekering na verklaring van afwezigheid

Bert_
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling schuldsaldoverzekering na verklaring van afwezigheid

#1 , 13 mei 2022 09:41

Graag jullie advies over deze uitzonderlijke situatie:
- Persoon heeft een kredietlening lopen met schuldsaldoverzekering.
- Persoon geraakt vermist in 2013 - reeds met vermoeden van overlijden maar geen gevonden lichaam.
- In 2014 wordt "Vermoeden van Afwezigheid" vastgelegd (1 jaar na verdwijning).
- De achterblijvende familie (bewindvoerder) verkoopt de woning en betaalt de kredietlening af omdat er geen budget is om elke maand de lening af te betalen.
- In 2021 volgt de gerechtelijke verklaring van afwezigheid welke gelijkgesteld is aan "overlijden" waardoor overgegaan kan worden tot erfenis.

Dient de verzekeraar de levensverzekering alsnog uit te betalen aan de erfgenamen van de verzekeringnemer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 13 mei 2022 11:58

Als op het ogenblik van overlijden, in 2013, alle premies betaald zijn Moet de verzekering gewoon uit betalen.

Dat is een levensverzekering, er is een overlijden, dus wordt er betaald wat op dat ogenblik nog theoretisch verschuldigd is. Als er in de polis geen andere begunstiging voorzien is komt dat mijns inziens naar de erfgenamen.

Bert_
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2022 13:08

Beste Bosprocureur,

Bedankt voor uw snelle feedback!
Ik kan bij deze bevestigen dat alle premies betaald werden en dat er geen andere begunstigden werden opgegen in de polis.

Ik zou nog graag 2 specifieke zaken willen uitklaren:
- Wordt er bij het uitkeren van een levensverzekering gekeken naar de datum van overlijden (11/2013), de datum van het vonnis (10/2021) of de datum van aanpassing in het rijksregister (04/2022). Bij de meeste sterfgevallen liggen deze data immers zeer kort bij elkaar.
- Bestaat er mogelijks een uitzondering voor het uitbetalen van de premie in geval van gerechtelijk vastgestelde afwezigheid. Ik kan me dit moeilijk voorstellen, maar ik veronderstel dat dit zal nagekeken moeten worden in de toenmalige Algemene voorwaarden van de polis.

Alvast bedankt voor uw hulp!
Bert

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 13 mei 2022 15:11

Bij een levensverzekering ontstaat het recht op uitbetaling op het ogenblik zelf van het overlijden. Dit is ook van belang om het bedrag te bepalen in uw geval, aangezien het schuldsaldoverzekering in principe jaarlijks minder en minder verzekert ; het terug te betalen kapitaal verkleint ook elk jaar, vandaar…

En tussen haakjes, de premie is hetgeen je betaalt voor een .
Hetgeen je uitbetaald wordt is dus in geen geval een premie.

Bert_
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2022 16:04

Bedankt bosprocureur voor de toelichting en de hulp!
Bert

Terug naar “Algemeen”