Overstappen met verzekering, 2 maal niet opgezegd.

GeertVB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Overstappen met verzekering, 2 maal niet opgezegd.

#1 , 23 mar 2022 13:36

Vreemde situatie.
Ik stapte een 2 jaar terug over met alle verzekeringen, brand, auto, motorfiets, ...
Er was een aanvullende polis voor alle verzekeringen die ik hier opsom, het is me niet duidelijk wat er juist gedekt word.
Rechtsbijstand mss?
De andere polis sloten mijn ouders jaren terug af, en deze verhuisde mee bij het overstappen.
Een verkeerspolis voor lichamelijk letsel met premie voor de familie bij overlijden.
Nu waren de dossiers voor deze 2 niet duidelijk of onvolledig waardoor de opzeg mislukte vorig jaar.
Er werd mij aangeraden om deze premie nog 1 maal te betalen bij de vorige verzekering om niet op 'de zwarte lijst' te komen.
Dat was een jaar terug.
Nu, a.d.h. van die laatste facturen zou mijn huidige verzekeraar deze polis alsnog opzeggen.
Terug heb ik twee facturen in de brievenbus.
En opnieuw de belofte om deze op te zeggen maar met de raad om deze nog 1 maal te betalen.
Dit maal zouden ze worden opgezegd.
Deze beloftes zijn steeds mondeling, en ik vertik het om de betaling nog te doen.
Dan maar 5 jaar te boek als wanbetaler.

Wat kan ik anders nog doen?
Levenslang blijven betalen voor iets wat geen enkel nut meer heeft ga ik niet doen.
En mijn huidige verzekeraar zal de premie's ook niet voor mij betalen uiteraard.
Kan mij iemand zeggen hoe ik de opzeg zelf kan doen?
En wat zijn de gevolgen bij wanbetaling van deze facturen?
Kan ik dit voorleggen aan de vrederechter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2022 13:48

Heeft u geen makelaar/verzekeringsagent ?

Laat deze uw zaak oplossen.

of de Ombudsman https://www.vlaanderen.be/organisaties/ ... zekeringen
Wel een volledig dossier + info/uitleg bijvoegen

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 23 mar 2022 13:49

"Er was een aanvullende polis voor alle verzekeringen die ik hier opsom, het is me niet duidelijk wat er juist gedekt word.
Rechtsbijstand mss?"

Het volstaat om die polis eens te lezen (met aandacht)!

Het forum kent uw polis(sen) niet en is telepatisch onbekwaam.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 mar 2022 16:15

Naar een bekwame onafhankelijke verzekeringsagent gaan als de huidige het net als jij zelf niet geregeld krijgt ...

GeertVB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2022 13:12

Naar een bekwame onafhankelijke verzekeringsagent gaan als de huidige het net als jij zelf niet geregeld krijgt ...
Dubbel betalen voor het tweede jaar op rij dan ook?
Heeft de nieuwe makelaar bij overname van alle polissen en belast met de opzeg van de oude geen enkele aansprakelijkheid?
In gebreke stellen, kan dat?

Ik kan de opzeg zelf doen door gewoon langs te gaan bij de oude verzekeraar ook, maar de opzeg moet dire maanden op voorhand, daar is het nu opnieuw te laat voor.
Ik vertrouwde op de nieuwe makelaar.
Als dat zelfs niet meer kan hoef je ook geen rechtsbijstand te nemen he.
Verdedig je dan zelf in geval van schade of andere problemen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 mar 2022 13:29

Dubbel betalen voor het tweede jaar op rij dan ook?
Als het niet tijdig opgezegd is, hang je daar contractueel aan vast - tenzij maatschappij het alsnog wil schrappen.

Heeft de nieuwe makelaar bij overname van alle polissen en belast met de opzeg van de oude geen enkele aansprakelijkheid?
Staat er wat op papier / op bevestigde email ofzo, van de schrapping ?
Dan kan je tegen makelaar zeggen dat hij het zelf mag betalen (en zelf mag proberen regelen met verzekeringsmaatschappij ...)
In gebreke stellen, kan dat?
Kan altijd

Best enkel doen als je ook echt iets achter de hand hebt

Ik vertrouwde op de nieuwe makelaar.
En die is al meteen door de mand gevallen ...

GeertVB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mar 2022 14:33

Twee maal nu, die mand heeft 1 gat, de bodem is er uit.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mar 2022 11:54

Ik snap alleen niet waarom je vorig jaar de nieuwe makelaar al betaald hebt, als hij er niet eens in slaagt om correct een opzeg uit te zoeken en te doen.

Je had toen al op je strepen moeten staan: aanraden vorige contract nog een jaar te betalen, wil zeggen nieuw contract jaar later ingaan. Geen centjes voor nieuwe makelaar dus.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 26 mar 2022 14:33

Ik snap alleen niet waarom je vorig jaar de nieuwe makelaar al betaald hebt, als hij er niet eens in slaagt om correct een opzeg uit te zoeken en te doen.

Je had toen al op je strepen moeten staan: aanraden vorige contract nog een jaar te betalen, wil zeggen nieuw contract jaar later ingaan. Geen centjes voor nieuwe makelaar dus.
Alvast een weinig professionele houding van die makelaar.

Je kan altijd vragen aan de nieuwe maatschappij om de begindatum bij hen te verplaatsen naar de eerstvolgende mogelijke datum, maar dan wel NADAT de oudste polis opgezegd werd :)

Anders is het misschien een optie om de nutteloos betaalde premie(s) terug te vragen, wegens onverschuldigde betaling ?

Terug naar “Algemeen”