Opzeg autoverzekering door tariefaanpassing

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Opzeg autoverzekering door tariefaanpassing

#1 , 09 feb 2022 14:29

Hallo,

Ik wou dit posten onder een bestaande topic, maar die blijkt afgesloten.

Ik ben sinds 3 jaar verzekerd bij dezelfde firma en dit jaar dus voor de 3e maal is mijn jaarlijkse premie verhoogd. Geen zotte bedragen, maar toch betaal ik dus jaarlijks iets meer autoverzekering, terwijl ik de laatste 10+ geen enkele schadegeval heb gehad en steeds verzekerd was.

Nu verneem ik dat men bij een tariefwijziging, zonder rekening te houden met de 3 maanden opzeg, het contract onmiddellijk en zonder enige kosten kan opzeggen. Als mijn Nederlands mij niet in de steek laat, lees ik dat ook op mijn factuur:
Overeenkomstig het KB van 22.02.1991 betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen en ingevolge de doorgevoerdetariefaanpassing, kan uw opzegrecht uitgeoefend worden binnen de 3 maanden te rekenen vanaf deze kennisgeving, bij deurwaardersexploot,aangetekende brief of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs


Begrijp ik alles goed en mag men dus bij wijziging -ongeacht hoe groot of hoe klein die wijziging- het contract binnen de 3 maanden na ontvangst van hun factuur onmiddellijk en zonder kosten opzeggen?

Bedankt voor bevestiging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 feb 2022 18:16

Als mijn Nederlands mij niet in de steek laat, lees ik dat ook op mijn factuur:
Overeenkomstig het KB van 22.02.1991 betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen en ingevolge de doorgevoerdetariefaanpassing, kan uw opzegrecht uitgeoefend worden binnen de 3 maanden te rekenen vanaf deze kennisgeving, bij deurwaardersexploot,aangetekende brief of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs


Begrijp ik alles goed en mag men dus bij wijziging -ongeacht hoe groot of hoe klein die wijziging- het contract binnen de 3 maanden na ontvangst van hun factuur onmiddellijk en zonder kosten opzeggen?
Je kan door dergelijke tariefwijziging (in tegenstelling tot indexaanpassing) inderdaad opzeggen zonder dat je nog een jaar aan hen vast hangt
(Waarschijnlijk is termijn waarin je normaal kon opzeggen, tot 3 maanden voor einddatum contract, al verlopen)


Het is niet noodzakelijk onmiddellijk, maar op vervaldatum van je nog lopende verzekeringscontract (aan de vorige, overeengekomen tarieven dus)

flexgrid.design
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2022 20:00

Ikv deze topic had ik ook een vraag ivm een stommiteit die ik heb gedaan:

Ik heb de laatste dagen wel 50 simulaties bij verschillende autoverzekeraars gedaan, sommigen vragen enkel aantal ongelukken in fout op te geven en sommigen zowel in fout als in gelijk.

Bij de aanvraag van de nieuwe autoverzekering heb ik 0 schadegevallen aangeduid, omdat ik wellicht de vraag te vlug ben overgegaan ervan overtuigd dat ze schadegevallen in fout vroegen.
Nu blijkt dat ik alle schadegevallen moest aanduiden, in fout of niet. En op het schadeattest zie ik dat ik 2 gevallen in gelijk en 1 geval zonder tegenpartij heb.

Wat kan hiervan het gevolg zijn? Iemand ervaring met zulke vergissing?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 feb 2022 21:34

Nu blijkt dat ik alle schadegevallen moest aanduiden, in fout of niet. En op het schadeattest zie ik dat ik 2 gevallen in gelijk en 1 geval zonder tegenpartij heb.

Wat kan hiervan het gevolg zijn? Iemand ervaring met zulke vergissing?
Verzekering verwittigen dat je dit foutief ingevuld hebt
(ongevallen in fout ipv àlle ongevallen)

Premie gaat waarschijnlijk ook wel stijgen tov offerte

Ze gaan normaal toch attest schadeverleden opvragen ...

Terug naar “Algemeen”