Autoverzekering overzetten op naam van vriendin - te ondernemen stappen + gevolgen

IndyR
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Autoverzekering overzetten op naam van vriendin - te ondernemen stappen + gevolgen

#1 , 09 sep 2021 13:04

Dag iedereen

Ik zit met een vraag m.b.t. mijn autoverzekering. Momenteel ben ik in het bezit van een wagen, waarvan de autoverzekering op mijn naam staat, alsook ingeschreven staat op mijn naam in het DIV. Mijn vriendin rijdt ook met deze wagen, maar is geen "hoofdbestuurder". Echter, gezien ik vanaf 01/10/21 een bedrijfswagen van het werk ontvang (inclusief verzekering uiteraard), is het wel de bedoeling dat zij dit wordt. M.a.w. dat de autoverzekering op haar naam geplaatst wordt, zodanig dat haar eigen bonus-malus daalt, alsook die van mij niet stijgt indien zij een schadegeval zou veroorzaken aan derde(n).

Nu zit ik echter met de volgende vragen: klopt het dat een autoverzekering verbonden is aan een kenteken en dus de kentekenhouder (in casu dus momenteel ikzelf)? En betekent dit dan dat wanneer ik mijn vriendin hoofdbestuurder wil maken, ik mijn wagen zal moeten uitschrijven in het DIV, nummerplaten zal moeten opsturen en mijn vriendin vervolgens de wagen opnieuw zal moeten inschrijven, om zodoende een autoverzekering op haar naam te kunnen laten afsluiten? En zo ja, wil dit dan ook zeggen dat zij dan ook opnieuw de belasting van inverkeerstelling zal moeten betalen? Of is het toch mogelijk om de auto (en dus het kenteken) op mijn naam ingeschreven te laten staan in het DIV, maar enkel de autoverzekering over te zetten op haar naam?

Alvast bedankt voor de antwoorden!


Met vriendelijke groeten
Indy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 09 sep 2021 13:17

Als u wettelijk samenwoont met uw vriendin, kan de verzekering zonder tweedehandskeuring enz. op haar worden overgezet.

Dit vindt u op de site van de keuringscentra:

Bij een overdracht tussen echtgenoten, wettelijk samenwonenden of naar een kind, waarbij de bestaande kentekenplaat op de nieuwe titularis wordt overgedragen, is geen tweedehandskeuring vereist. In geval van een nieuwe kentekenplaat, dient enkel een administratieve keuring vóór inschrijving uitgevoerd te worden.

Bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (D.I.V) worden bij overdracht voor de inschrijving volgende documenten gevraagd, in functie van de situatie:

uittreksel uit de huwelijksakte;
uittreksel uit de geboorteakte;
uittreksel van de gemeente uit het samenlevingscontract;
overlijdensakte.

Kali
Berichten: 762

#3 , 09 sep 2021 15:04

De verzekeringnemer moet geen eigenaar van het voertuig zijn.

U kan de inschrijving op haar naam overzetten maar dat moet m.i. niet.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 09 sep 2021 17:00

De verzekeringnemer moet geen eigenaar van het voertuig zijn.

U kan de inschrijving op haar naam overzetten maar dat moet m.i. niet.
.... Verzekeringsnemer moet inderdaad geen eigenaar van het voertuig zijn. Maar hetzelfde geldt voor de voornaamste bestuurder, overdracht nummerplaat is m.i. evenmin nodig.

IndyR
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2021 17:46

Bedankt voor de snelle reacties! Allereerst, mijn vriendin en ik zijn feitelijk samenwonend. Maar als ik het goed begrijp doet dit eigenlijk niet ter zake en is het dus gewoon mogelijk om de verzekering op haar naam over te zetten, zonder de administratieve formaliteiten van het uit- en opnieuw inschrijven van de wagen in het DIV?

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 10 sep 2021 20:00

Niet voor feitelijk samenwonenden. Wel voor wettelijk samenwonenden, gehuwden en kinderen van

Terug naar “Algemeen”