Ben je verzekerd wanneer je helpt na de overstromingen?

burtkoes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ben je verzekerd wanneer je helpt na de overstromingen?

#1 , 28 jul 2021 11:10

Ik ga deze zaterdag met een groep vrijwilligers helpen bij de overstromingen. Het crisiscentrum heeft al gewaarschuwd dat het niet zonder gevaar is. Stel, ik bezeer mij of loop een brandwonde op, dekt mijn familiale verzekering (Yuzzu) dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 jul 2021 11:41

Kan de groep vrijwilligers hier gezien worden als een feitelijke vereniging die een activiteit organiseert? Of is het meer een groep vrienden die een uitstapje maakt?

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 28 jul 2021 11:55

Best eens informeren bij uw verzekering . Als u via Rode Kruis of eigen organisatie gaat vb brandweer - politie - jeugdbeweging ben u verzekerd.

De kleine lettertjes in uw verzekering zullen doorslaggevend zijn.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 28 jul 2021 11:59

Ik ga deze zaterdag met een groep vrijwilligers helpen bij de overstromingen. Het crisiscentrum heeft al gewaarschuwd dat het niet zonder gevaar is. Stel, ik bezeer mij of loop een brandwonde op, dekt mijn familiale verzekering (Yuzzu) dat?
Ik denk dat dit een vraag is die je best eens aan je makelaar stelt, of rechtstreeks bij de maatschappij in kwestie.

Maar uw familiale verzekering is in de eerste plaats bedoeld om schade die (privé) door uzelf (of uw gezinsleden) veroorzaakt werden, te vergoeden. Aanvullend kan (KAN dus) er voorzien zijn in rechtsbijstand om u bij te staan als schadelijder, bijvoorbeeld als voetganger die aangereden wordt...


Eigen lichamelijke schade wordt hier m.i. niet in gedekt.

burtkoes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2021 14:44

Het kan gezien worden als een feitelijke vereniging, want er is een WhatsAppgroep om praktische zaken te regelen. Ik denk eerlijk gezegd dat ik vriendelijk ga bedanken en me inschrijf bij het Rode Kruis. Ik wist zelf nog niet dat zij niet enkel mensen zoeken met medische voorkennis.

Dit heeft me in ieder geval aan het denken gezet om ook een ongevallenverzekering te nemen om hoge medische kosten te voorkomen. Welke heeft volgens jullie een vrij lage premie voor een vrij hoge dekking? Maw dat ik de verzekering niet slapend rijk maak en, mocht er toch iets gebeuren, ik amper vergoed zou worden?

Terug naar “Algemeen”