Condens in ramen

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

Condens in ramen

#1 , 23 jul 2021 06:13

Ik heb een appartement met een groot raam waar condens tussen de ramen van het dubbel glas zit.
Mijn verzekering is hiervoor ingeschakeld.
Nu zijn de profielen van het raam te dun om er zomaar nieuw glas in te steken.
Niet enkel het raam moet dus vervangen worden, maar de te dunne profielen moeten ook door dikkere profielen vervangen worden.
De verzekering maakt echter voorbehoud bij het terugbetalen van de profielen, omdat deze profielen niet gedekt zijn in de brandverzekering; enkel ramen/condensatie is gedekt.
Wat is jullie mening ?

Er zou nu een expert worden aangesteld. Moet ik daarvoor opletten ?

Dank bij voorbaat voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 23 jul 2021 07:48

Beste

Lijkt me evident. Een verzekering dekt de schade. Een verzekering is er niet om een vernieuwing te betalen. Waarom zouden de profielen initieel wel goed genoeg geweest zijn om dubbel glas in te steken, maar nu niet meer? Lijkt me een rare redenering.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat het dubbel of hypothermisch glas vandaag kwalitatief veel beter is dan pakweg 10 jaar geleden. En dat je huidige profielen daar niet gepast voor zijn. Maar daarom zijn ze niet onbruikbaar.
Maar een verzekering dekt de schade. Als jij gezien de opportuniteit verbeteringswerken wil van maken dan is dat waarschijnlijk een verstandige beslissing, maar op je eigen kosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#3 , 23 jul 2021 08:04

Neen, ik wil geen verbeteringswerken uitvoeren. De huidige profielen zijn nog in prima staat.
Ik heb een offerte laten maken en technisch gezien passen in de profielen maar ramen van 20 mm dik.
De enige ramen die de glasleverancier kan leveren voor dergelijk groot oppervlakte zijn 23 mm dik (en dat zijn de dunste mogelijk, zonder extra opties). De leverancier die vroeger de ramen heeft geplaatst is failliet, dus de offerte is van een andere leverancier. De huidige profielen, zijn dus wel degelijk onbruikbaar als het glas moet vervangen worden.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 23 jul 2021 08:07

Beste

Lijkt me evident. Een verzekering dekt de schade. Een verzekering is er niet om een vernieuwing te betalen. Waarom zouden de profielen initieel wel goed genoeg geweest zijn om dubbel glas in te steken, maar nu niet meer? Lijkt me een rare redenering.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat het dubbel of hypothermisch glas vandaag kwalitatief veel beter is dan pakweg 10 jaar geleden. En dat je huidige profielen daar niet gepast voor zijn. Maar daarom zijn ze niet onbruikbaar.
Maar een verzekering dekt de schade. Als jij gezien de opportuniteit verbeteringswerken wil van maken dan is dat waarschijnlijk een verstandige beslissing, maar op je eigen kosten.
Quid met de situatie waarbij je , in 2021, gewoon verplicht bent om een bepaald type glas te gaan gebruiken bij vervanging? Houdt de verzekering in nieuwwaarde dan ook rekening met de nieuwe verplichtingen (qua dekking :) )? Idem voor brandschade trouwens.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#5 , 23 jul 2021 08:21

Tja, ik zou dan zeggen: als de dikte voorkomt uit nieuwe verplichtingen: ze houden er geen rekening mee en maken er zich met een gemakkelijke uitleg, goedkoop van af...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 jul 2021 09:16

Is altijd zo geweest. Ze betalen enkel de schade en vergoeden niet de oorzaak. Dat is onderhoud tlv de verzekerde.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 23 jul 2021 09:50

#7 verwijderd op vraag van betrokkene - JurecaBE - moderator

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#8 , 23 jul 2021 10:27

en wordt het interessant om de dekking in te roken. Als de maatschappij mee wil
Wat wil dit zeggen ? Kan niet volgen...

vergoeden niet de oorzaak
De nieuwe profielen zijn toch geen oorzaak, enkel een technische noodzaak...?

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 23 jul 2021 11:50

# 7 verwijderd op vraag van betrokkene wegens de fouten- JurecaBE - moderator


en wordt het interessant om de dekking in te roken. Als de maatschappij mee wil
Wat wil dit zeggen ? Kan niet volgen...

Bedoeling was: dekking in te roepen. Gedicteerd in iPhone, is niet meer te corrigeren blijkbaar. Sorry.

E10ne
Berichten: 71

#10 , 23 jul 2021 13:42

1. Enkele jaren terug hetzelfde gehad van een glas van het dak van de veranda. Dit is compleet, van A tot Z in orde gebracht door verzekering.
2. Indien je denkt dat raamprofielen onvoldoende zijn voor nieuw glas - hetgeen ik betwijfel - vraag info bij glasleverancier. Deze zal je wel verder helpen, waarschijnlijk ook met verzekering. En in het beste geval kun je misschien hiervoor nog premie krijgen van Fluvius.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 23 jul 2021 16:21

Om te voldoen aan de strengere normen is /was het nodig het glas en de spouw tussen beide glasplaten te vergroten. Vandaar die bijkomende dikte. De glaslatten van oudere ramen zijn daarop niet voorzien, maar dat is niet het probleem van de verzekering. Zij zullen uw comfortverhoging niet betalen. Aan uw dus andere ramen te kopen, waarvan minstens al het glas is betaald door de verzekering..

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#12 , 24 jul 2021 07:15

vraag info bij glasleverancier

Ik heb de info (bijna) rechtstreeks van de glasleverancier dat ze dat dunnere glas niet kunnen leveren, via een citaat door de raamleverancier.

Terug naar “Algemeen”