verzekering laattijdig opgezegd

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

verzekering laattijdig opgezegd

#1 , 09 mei 2021 15:34

Ik heb een autoverzekering bij Y die ik wilde opzeggen om over te stappen naar verzekeraar X. Ik heb X het aanvraagformulier op tijd bezorgd, nl. 3 maanden + 2 weken vóór de vervaldatum. Een paar weken later ontving ik van X het getekende verzekeringscontract met de bevestiging dat mijn bestaande polis opgezegd was. Enkele dagen later liet X me weten dat mijn contract werd “aangepast”, en dat het van kracht zal gaan in juli 2022. Intussen bevestigde Y ook de opzegging vanaf juli 2022. Ik weet niet zeker wat er precies is gebeurd, maar ik denk dat X mijn actuele verzekering te laat heeft opgezegd.

Uiteraard ben ik niet tevreden over deze “aanpassing”. Wegens de nalatigheid van X in de opzegprocedure ben ik nu verplicht om nog een jaar te blijven bij Y.

Ik heb al een klacht ingediend bij X met de aanmaning om de zaak in orde te maken, anders zal ik stappen naar de ombudsman en mijn andere lopende polissen (familiale, woning) opzeggen. Uiteraard wil ik nu ook niet meer naar X overstappen gezien hoe ze zich gedragen hebben, maar ik vind het onaanvaardbaar dat ik nog een jaar zal vastzitten vanwege hun verzuim.

Helaas, ik heb niets meer gehoord. Welke stappen kan ik ondernemen tegen X? Wat zou mijn vordering kunnen zijn als ik naar de ombudsman stap?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 10 mei 2021 20:24

Beste

Geen. De wetgeving voorziet dat je tijdig moet opzeggen. Je hebt dat gedelegeerd aan een tussenpersoon die dat mogelijk te laat deed. De huidige maatschappij kan niet gedwongen worden om af te zien van wettelijke regeling. Je kan natuurlijk verzekering Y ook verlaten. Wel niet vergeten tijdig op te zeggen.... En je kan dat best zelf aangetekend doen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 10 mei 2021 21:32

Een verzekering zegt geen andere verzekering op.
Veel (zoniet allemaal) bieden het wel aan als service dat zij jouw opzeg per fax versturen, zodat je zelf geen aangetekende zending hoeft op te sturen. In de praktijk komt dit neer op een voorbeeldbrief die jij ondertekent en die ze meteen faxen.

Maar de opzeg gaat nog steeds uit van de verzekeringsnemer, op de verantwoordelijkheid van de verzekeringsnemer, en deze dient ook te controleren of deze tijdig opgezegd is.

Niets aan te doen dus.

Vergeet je verzekering bij X niet op te zeggen tegen juli 2022 (dit kan nu al, nog voor ingangsdatum), anders zien we je volgend jaar terug met een gelijkaardige vraag.

Reclame

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#4 , 11 mei 2021 08:57


Maar de opzeg gaat nog steeds uit van de verzekeringsnemer, op de verantwoordelijkheid van de verzekeringsnemer, en deze dient ook te controleren of deze tijdig opgezegd is.

Vergeet je verzekering bij X niet op te zeggen tegen juli 2022 (dit kan nu al, nog voor ingangsdatum), anders zien we je volgend jaar terug met een gelijkaardige vraag.
Hoe kon ik controleren dat X mijn polis bij Y op tijd zou opzeggen? Ik had al de papieren op tijd verstuurd en ontvangstbevestiging ontvangen. Meer kon ik niet doen. X is nalatig geweest.

Uiteraard zal ik X zo snel mogelijk verlaten door al mijn lopende polissen 3 maanden vóór de vervaldatum PERSOONLIJK op te zeggen en de laatste verzekeringsaanvraag voor de autopolis terug te trekken, wat ik inderdaad nu al kan doen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 11 mei 2021 09:47

Ook die andere opzeg kan je nu al doen hoor. Dan ben je ineens gerust.

Terug naar “Algemeen”