Waterschade door slechte werken

Io809
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waterschade door slechte werken

#1 , 16 apr 2021 11:39

Een 2-tal jaar geleden hebben wij werken laten doen aan ons huis, helaas hadden we een heel slechte aannemer.
Eén van de werken die ze gedaan hadden, was de koer opnieuw aanleggen. Wij hadden nog een oude beerput, maar deze bleek niet meer in gebruik te zijn. Dus toen ze erachter kwamen raadden ze ons aan er een waterput van te maken. Ze zeiden dat het heel simpel was, gewoon een pomp erop aansluiten. Helaas zijn wij zo dom geweest ze op hun woord te geloven.
Want toen we kort na de werken terug in ons huis kwamen wonen, sprong de hoofdzekering. We gingen kijken in de kelder wat er aan de hand was en deze bleek helemaal onder water te staan. Iets wat in de 10 jaar dat we al in dat huis hadden gewoond nog nooit was gebeurd. De kelder was altijd kurkdroog. Nu bleek dus dat die aannemer die put nooit had uitgekuist, gecheckt op waterdichtheid of waterdicht had laten maken. Erger nog, aan de zijkant was er een groot extra gat (ik weet niet of dat er al was of dat zij dat gemaakt hebben) waar de regenafvoer in uitkwam.
Het water liep dus gewoon in de grond en als het zwaar regende, stroomde het onze kelder in. De aannemer wou gewoon wat beton in dat gat gieten, maar aangezien ons dat door verschillende andere vakmensen werd afgeraden en hij ons ondertussen nog begon uit te schelden, hebben we besloten de brandverzekering te contacteren. Eerst wilden ze ons bijna niet helpen, maar na veel gezeur van mijn kant hebben ze hun gerechtelijke dienst een brief naar de aannemer laten sturen. Deze heeft zijn verzekering gecontacteerd en toen ging er een expert komen.
Op de dag van de expertise kwam er een expert van onze kant en één van de tegenpartij, ook de verzekeraar van de tegenpartij was aanwezig, de onze helaas niet. Omdat ondertussen ook bleek dat de klinkers van de koer niet op de juiste manier waren gelegd, waardoor ze wit begonnen uit te slaan en ze bijna nooit opdroogden aangezien het water niet weg kon en omdat het goedkoper was dan een deftige waterput te laten aanleggen, besloten wij de koer opnieuw te laten aanleggen en de put te laten supprimeren. Wij hadden hiervoor een offerte laten maken en deze lag lager dan wat wij initieel voor de aanleg van de koer hadden betaald. Maar beide experten zeiden gewoon dat ze dit niet wilden betalen en ze maakten een soort fictieve schadeberekening om ons te sussen die een fractie is van wat wij gaan moeten betalen voor de herstellingen.
Ik heb ze vaak gemaild en proberen bellen om die beslissing te kunnen bespreken, maar ze negeren me gewoon of geven maar een heel kort antwoord.
Is dit de normale gang van zaken? Kan ik iets doen aan deze beslissing of moet ik me er gewoon bij neerleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 apr 2021 12:28

Verzekeringen betalen enkel de schade, en niet de eventuele verbeteringen.

Reclame

Terug naar “Algemeen”