is een sms doorgeven gelijkgesteld met een handtekening

croos
Topic Starter
Berichten: 231

is een sms doorgeven gelijkgesteld met een handtekening

#1 , 06 mar 2021 06:28

Een agent van een verzekering komt aan hus om een verzekering af te sluiten.
Op zijn laptop vult hij een verzekeringspolis/doc in, zegt dan, je gaat een code krijgen op je telefoon.
Hij vraagt dan naar die code en 5 min nadien verschijnt de overeenkomst op mijn persoonlijke PC thuis.
Samen met een betalingsverzoek.
mijn vraag: is deze werkwijze wel rechtsgeldig?
ik veronderstel dat "de code doorgeven" beschouwd wordt als een akkoord?
-1- ik heb de polis maar kunnen inkijken nadat ik de code heb doorgegeven.
-2-er is mij niet verteld dat, het doorgeven van die code een akkoord betekend.

groeten en bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 06 mar 2021 08:52

Ik neem aan dat u niet alleen een code kreeg op uw telefoon, maar toch ook een minimum aan tekst. Kan u dit hier eens doorgeven (hier wel zonder bijkomende overeenkomst :) )

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 06 mar 2021 10:26

Ik heb geen enkele tekst gekregen. op mijn gsm enkel verificatie code.
Hij heeft een bestaande polis aangepast.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 06 mar 2021 10:53

komaan zeg :
*er is een klantenrelatie --> er is een bestaande polis die uzelf toch afgesloten hebt, de contractanten kennen elkaar, hebben elkaars gegevens
*u vraagt een aanpassing (al dan niet via een agent of makelaar), die aanpassing wordt geacteerd
*verzekeringsmaatschappij vraagt nog eens een bevestiging, en stuurt op uw persoonlijke telefoon een code .
* u geeft zelf uw akkoord middels die unieke code

Waar zou dan een gebrek aan wederzijdse overeenkomst zitten ?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 06 mar 2021 11:27

De bevestiging met SMS code is een gangbare en aanvaarde verificatiemethode in de steeds langere reeks van beveiligingsmethoden.

Wordt ook gebruikt door de overheid: https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/w ... de-via-sms

Ik heb ook de indruk dat TS spijkers op laag water aan het zoeken is (om aan iets te ontsnappen?).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2021 11:31

Dit doet me denken aan het plaatsen van een elektronische handtekening. Die is geldig, zoals een handtekening op papier.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 06 mar 2021 11:38

Dit doet me denken aan het plaatsen van een elektronische handtekening. Die is geldig, zoals een handtekening op papier.
Bedoelt u hiermee ook de "elektronische" handtekening die je mag plaatsen bij de postbode , of die hij (meestal) zelf plaatst :) ?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 06 mar 2021 11:48

Dat is ook een elektronische handtekening aangezien er elektronica aan te pas komt ipv papier en inkt.

Digitale handtekening is de meer algemene benaming. Het scala van elektronisch ondertekenen gaat volgens graad van beveiliging van
totaal geen beveiliging tot securisering met ingewikkelde beveiligingscertificaten.

Uw krabbel voor het ontvangen pakje stelt qua beveiliging niets voor!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 mar 2021 12:00

Bedoelt u hiermee ook de "elektronische" handtekening die je mag plaatsen bij de postbode , of die hij (meestal) zelf plaatst
Neen.
Maar zoiets: https://www.afas.nl/blog/alles-over-de- ... ndtekening
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 06 mar 2021 12:03

Bedoelt u hiermee ook de "elektronische" handtekening die je mag plaatsen bij de postbode , of die hij (meestal) zelf plaatst
Neen.
Maar zoiets: https://www.afas.nl/blog/alles-over-de- ... ndtekening
Bedankt !

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#11 , 06 mar 2021 13:11

inderdaad, klantenrelaties en we kennen elkaar, maar dat is geen referentie om zaken te doen. ik zal vertellen wat wij hebben meegemaakt. wij waren jaren lang verzekerd en een kennis, makelaar wou een prijsvoorstel doen. Wij gaven onze verzekeringspolis mee en benadrukten dat we onder dezelfde voorwaarden een voorstel zouden krijgen. We kregen een betere prijs en we ondertekende de verzekering zonder de polis grondig na te lezen. Toen we later een ongeval hadden met de wagen kwamen we tot de bevinding dat de polis niet volledig identiek was aan onze vorige. Dat was de reden waarom hij ons een betere prijs kon voorleggen. De verzekeringsmakelaar heeft ondertussen zijn ontslag gekregen bij zijn maatschappij. Daarom zijn we nu zeer wantrouwig tov verzekeringsmakelaars.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 06 mar 2021 13:22

Een verzekeringsmakelaar kan niet ontslagen worden aangezien hij een zelfstandige is en geen werknemer van de verzekeringsmaatschappij. Waarschijnlijk is het omgekeerd en wil die makelaar niet meer werken met die maatschappij wegens ondermaatse prestaties.

Deze keer uw polis wel eens lezen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#13 , 07 mar 2021 11:23

klopt niet Thomas,
Mijn makelaar heeft zijn ontslag gekregen bij de verzekeringsmaatschappij. Alle dossiers werden geblokkeerd door de hoofdzetel en zijn over genomen door een ander kantoor. De verzekeringsmakelaar mag "x" periode geen enkele verzekeringsactiviteit uitoefenen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 07 mar 2021 11:29

Dat is al een heeeeel andere situatie, die weinig overeenkomst heeft met uw oorspronkelijke vraag.

Vraag asap aan de hoofdzetel om klaarheid, een contactpersoon.... whatever.

Houdt u ons op de hoogte ?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 07 mar 2021 17:43

Waarschijnlijk is die makelaar gestraft door zijn beroepsfederatie en heeft hij beroepsverbod gekregen.
Niet ontslagen. Ontslagen kan enkel voor werknemers.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Algemeen”