verzekering polis aanpassen of een nieuwe verzekering polis aangaan.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

verzekering polis aanpassen of een nieuwe verzekering polis aangaan.

#1 , 05 mar 2021 15:33

Ik ben hoofdbestuurder van een wagen en dat staat ook zo in de verzekeringspolis.
Nu wil ik dat mijn dochter hoofdbestuurder wordt .
Kan de verzekering mij verplichten om een nieuwe verzekeringspolis te verkopen of kan ik de oude verzekeringspolis laten aanpassen?
hartelijken dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 05 mar 2021 16:10

U kan VRAGEN om de lopende verzekering aan te passen aan het gewijzigd (??) risico. En dat kan de verzekeraar aanvaarden, of weigeren , of aanvaarden mits premiewijziging.

Bent u niet akkoord, dan kan u die polis volgens de regels opzeggen tegen de volgende jaarvervaldag, en het risico ergens anders onderbrengen. Vergeet vooral dat laatste niet :)

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 05 mar 2021 16:38

Als de verzekeraar weigert, dan kan mijn dochter met die wagen niet rijden. want dan zou ze niet juist verzekerd zijn. dus we hebben blijkbaar niet veel keuze.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 05 mar 2021 16:42

Als u daar niet echt vrede mee hebt, kan u de juiste dekking laten noteren (mitsgaders de premie :) ), en dan tijdig opzeggen.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#5 , 05 mar 2021 16:55

Dat is juist ons probleem, mijn dochter heeft de wagen nodig voor haar job.
de wagen heeft altijd op mijn naam gestaan en nu heeft ze haar rijbewijs.
wij willen in feite van verzekeraar veranderen maar als hij weigert de polis aan te passen en een nieuwe opmaakt moeten we terug een jaar wachten. Kunnen wij als verzekeringsnemer niet vragen om het contract te stoppen omdat er een volledige nieuwe inhoud wordt aan gegeven.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 05 mar 2021 20:22

Beste

U heeft een wagen die verzekerd is en ingeschreven op uw naam met een bepaalde nummerplaat. Er zijn twee mogelijkheden.
Primo : u draagt de wagen over aan uw dochter. Dat kan met minimale formaliteiten inzake keuring. U bent dan geen eigenaar meer en kan uw polis opzeggen en zij kan vrij een nieuwe polis afsluiten.
Secundo : u behoudt de wagen en nummerplaat op uw naam. De polis kan pas opgezegd worden tegen vervaldag. Maatschappij kan gevraagd worden uw dochter als hoofdbestuurder te noteren. Maatschappij kan dat weigeren. Het zal alleszins leiden tot premieverhoging gezien hoger risico.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 05 mar 2021 21:20

Heb dit indertijd ook gedaan voor mijn dochter. Onder de 27 of zo komt er een smak premie bij. Bij kleine wagen zonder omnium valt dit al met al nog mee. Een diike Bak Met Wielen met omnium valt al stevig tegen. .... Dan beter iets kleins tweedehands kopen ....

Maar als ze een zwaar ongeval tegenkomt komt er “recht van verhaal” (verzekeraar komt de schade bij u claimen omdat je t risico niet correct declareerde)

Wees hierin correct. Je kan 3 maand voor vervaldag altijd opzeggen als je goedkoper vindt. Je zou niet de eerste zijn met een financiële aderlating bij ongeval. Al zeker als je veel auto s hebt.

Terug naar “Algemeen”