Waterschade kapot dak

Moon80
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waterschade kapot dak

#1 , 24 jan 2021 20:56

Beste

Sinds vorig jaar zijn we eigenaar geworden van ons eigen koophuis. Het huis naast ons in de rij staat sinds onze verhuis leeg, dit is voorlopig in handen van een NV, maar is onlangs verkocht. De maand wanneer we in ons huis getrokken zijn, liet ik de toenmalige huurder al weten dat dit dak afwaterde tegen onze buitenmuur. Het volledige dak, dat wel snel 30-40 vierkante meter is aan één zijde deels ingestort, waardoor al het opgevangen hemelwater op dat punt samenkomt en afloopt tegen onze muur, en daarna dagenlang blijft liggen op de ondergrond.

Vorig jaar had ik al enkele keren contact met de eigenaar, die in mei 2020 uiteindelijk hoogte kwam nemen van de schade. Ik liet hem toen weten dat ik dit graag zo snel mogelijk in orde zou krijgen. Toen al vertoonde de muur een kleine barst. Sindsdien hebben we niets meer vernomen van de NV of de eigenaar. Na hevige regenval van de afgelopen weken, begint deze muur echter te verzakken en de stenen zijn eigenlijk zo goed als rot/erg broos geworden door de constante blootstelling aan het overvloedig vocht.

Ik heb mijn verzekeraar al ingelicht, maar deze twijfelt of dit wel behoort tot de brandpolis. Deze schade zou ontstaan zijn door het gebrekkig onderhoud van mijn buur. De muur is een deel van een uitbouw waar waardvol werkmateriaal staat, en ik begin stilaan te vrezen voor de stabiliteit van de constructie.

Welke stappen onderneem ik best, wanneer de verzekering niet zou tussenkomen? Hoe kan ik een herstelling van deze muur afdwingen? Dit gaat al niet meer om wat cementeren, maar echt stenen die vervangen zullen moeten worden.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 25 jan 2021 14:56

Burgerlijk Wetboek ;
Art. 681. Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.

Op basis van dit artikel , een zaak aanspannen tegen eigenaar/buur , voor het vredegerecht , die wellicht een deskundige zal aanstellen die de situatie en schade ter plaatse zal op papier zetten .

Op basis daarvan , kunt u alle verdere gerechtelijke stappen ondernemen , indien de buur eigenaar niets doet .
( niet beginnen met verzekeringen - duurt veel te lang , en schade lijkt mij dringend )

Ook kunt u de gemeente op de hoogte brengen , wegens mogelijk gevaar voor personen , vanwege instortingsgevaar .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Algemeen”